Градските средища от векове са водещите икономически сили в света, но днес темповете и мащабът на тяхното разширяване са безпрецедентни.
Поради съчетанието на фактори като повишено потребление и инвестиции растящите градове може да допринасят с 30 трлн. долара годишно за световната икономика до 2025 г., сочи доклад на международната консултантска компания McKinsey, с който Investor.bg разполага.
В този смисъл, от критична значимост е да се познават в детайли процесите, свързани с градското развитие и демографските промени. Това е свързано с необходимостта да сме готови за предизвикателствата, които ще възникнат от ръста в търсенето на природни ресурси като вода и енергия, както и необходимия капитал за инвестиции в нови жилища, сгради и пристанищен капацитет.
Според доклада в бъдеще се очертават 600 световни града, които ще имат най-голям принос за повишения глобален БВП. Те ще генерират около 65% от световния икономически ръст до 2025 г.
Въпреки това най-динамичният ръст от тях ще се дължи на 440 града в развиващите се икономики. Последните ще представляват близо половината от общия ръст.
Общо 1 млрд. души ще се присъединят към „световната потребителска класа“ до 2025 г. Те ще разполагат с достатъчно високи доходи, за да бъдат причислени към групата на потребителите със значителна мощ, консумиращи продукти и услуги. Около 600 млн. души от тях ще живеят във въпросните 440 новоизгряващи градски центрове.
През последните векове световният гравитационен център се промени значително, смятат експертите на McKinsey. Въпреки това след средата на 80-те години тази промяна от САЩ и Европа към Азия става с все по-главозамайващи темпове.
От компанията смятат, че този тренд ще продължи, така че корпоративните лидери и политиците трябва да бъдат подготвени да отговорят адекватно.
Предизвикателства
За да се възползват от възможностите, които ще се появяват от тези интензивни урбанизационни процеси, бизнесите ще трябва да разполагат с капацитет за задълбочени проучвания на пазара и нагласите.
Много от големите бизнеси във въпросните 440 града не са добре известни извън своя собствен пазар.
Особеностите, свързани с различните нива на доходи и демографски характеристики на пазарите, варират от страна на страна и град на град, а потреблението на различни продукти и услуги започва от различни нива на доход.