Метростанциите се оформят като новия притегателен център за търговците в столицата, съобщиха днес експерти от Colliers International, които представиха резултатите от анализ на пазара на търговски площи през първото полугодие.
Търговците са все по-склонни да наемат площи в станциите на метрото заради изградената инфраструктура и огромния човекопоток, който преминава през тях, коментираха експертите от консултантската компания.
"Метростанцията на Софийския университет беше първата, която успешно се установи като локация от този тип с хипермаркет, заведения за хранене и други търговски обекти", обясни Иглика Йорданова, мениджър "Търговски площи" в Colliers International.
Метростанциите се обособяват и като нова локация, около която се съсредоточават нови групи от търговски обекти, коментира тя.
След тези първи примери се очаква подобни своеобразни търговски центрове да се оформят и в квартални локации в близост до метростанциите, смята Йорданова.
Тя каза, че инфраструктурата е един от основните фактори, движещи пазара в момента, който търговците все повече оценяват и взимат предвид, когато изготвят своите стратегии за експанзия.
По думите й търговците стават все по-чувствителни при избора на локация, независимо дали искат да разположат обектите си в търговски център, или на търговска улица. Тя даде пример с бул. „Витоша“, достъпът до който продължава да е затруднен заради строителните работи.
Неуредената инфраструктура е основната причина свободните площи на Витошка да са много повече от тези на „Граф Игнатиев“ и други търговски улици в центъра на столицата. Наред с това негативно за основната търговска улица на София се отразява и липсата на ясна стратегия за нейното развитие.
В момента около 80% от всичките 4 500 кв. м свободни площи на търговски улици в центъра на София се падат на Витошка, където празните площи са се повишили почти двойно в сравнение с първата половина на миналата година, посочиха от Colliers.
Друг основен фактор на пазара е очакваното повишение на наличността на търговските площи в молове. В момента се изграждат три големи проекта, след завършването на които на пазара ще излязат близо 170 хил. кв. м нови площи в търговски центрове. Експертите изчисляват, че делът на търговските площи в молове на 1 000 души население у нас ще нарасне до 115 кв. м. Това все още ще бъде по-малко от половината в сравнение със средното ниво за Европа, което е 247 кв. м на 1 000 души.
Покупателната способност на българското население в момента обаче е под 30 на сто от средното за Европа и се очаква да нараства значително по-бавно, отколкото се увеличават новите търговски площи в страната, отбелязват експертите.
Йорданова припомни, че догодина се навършват 10 години, откакто започнаха да се развиват проектите на първата вълна молове и модерни търговски площи в България. През този период на пазара са излезли 1 млн. кв. м площи в търговски центрове от нов тип.
Заради състоянието на икономиката в момента обаче сега се поставя въпроса за пазарното препозициониране на някои от вече съществуващите молове, каза тя. Някои от по-големите търговски центрове, които успяха да се наложат на пазара, отчитат стабилни наеми и малко незаети площи (около 2-3%), но свободните площи в по-малките и неуспешни молове са в пъти повече.
В този контекст се очаква изострена конкуренция между нови и съществуващи молове за привличане на търговци.
Наред с това пазарът остава привлекателен за навлизане на нови търговци, посочват от компанията. Според допитване, проведено от Colliers сред 100 търговци, 41% от тях проявяват интерес към разширяване на своето присъствие у нас. Това обаче ще става в условията на повишена конкуренция от страна на наемодателите и продължаващ натиск върху наемните нива, отбелязват експертите.