fallback

Пазарът в Южна Африка се пренасища с молове

Банките осигуряват щедро финансиране за проектите на нови търговски центрове, но сегментът е заплашен от икономическата обстановка

10:24 | 07.06.12 г.

Туристите обичат Южна Африка заради сафаритата и прекрасните планински и морски пейзажи, пише Wall Street Journal.

Южноафриканците също обичат тези неща, но питаят особено специални чувства към моловете и кафенетата с изгледи към паркинги.

От финансовия квартал на Йоханесбург, Сандтън, който е най-богатият район в Африка, до мръсните миньорски градчета в отдалечените провинции - няма друго място, на което местните да обичат повече да работят, ядат или разпускат от лъскавите нови молове.

За строителите и техните кредитори търговските центрове отдавна са сигурен избор. В момента планове за нови комплекси има за почти всяко кътче от страната.

С охлаждането на икономиката и намаляването на потребителските разходи обаче се увеличават и опасенията, че пазарът на молове в страната се пренасища.

Само в Сандтън Сити в Йоханесбург за последните няколко години са открити шест мола. Главните улици в търговската столица на страната са осеяни със строежи. На магистралата, свързваща Йоханесбург и Претория, се изгражда нов мол с площ от 93 хил. кв. м за нуждите на обитателите на бързо разрастващите се предградия между двата града.

Банките с охота предоставят финансиране на строителите на търговски центрове, които бързо възвръщат инвестициите си, тъй като големите търговски вериги са готови да подпишат пет- или десетгодишни договори за наем с годишно увеличение на цените между 5 и 10%.

По данни на Investment Property Databank през 2011 г. за трета поредна година търговските имоти бележат по-добри резултати от офис площите и индустриалните имоти по капиталов растеж. Общата възвръщаемост при търговските имоти, включително приходи и капиталов растеж, възлиза на 10,1%.

Строителите работят по проекти за търговски центрове, предназначени за хора с всякакви доходи - такива, които купуват хранителни стоки със социални помощи, както и богати жители на предградията, нетърпеливи да пазаруват в роящите се магазини за вносни дрехи и аксесоари.

Тези брънки в "златната верига" обаче зависят от това дали потребителското доверие ще продължи да нараства, което е рискован фактор при сегашната икономическа обстановка. Анализатори се съмняват, че пазарът ще успее да отговори на амбициите на строителите.

По последни данни през първите три месеца на тази година продажбите на дребно в Южна Африка са паднали с 1,2% спрямо предходния аналогичен период. Икономисти предупреждават, че спадът на продажбите би могъл да повлияе отрицателно върху икономическия растеж на Южна Африка за тази година.

В същото време хората, които не могат да си намерят работа, търсят социални помощи от държавата, което още повече натежава на бюджета и на малката база от 4,7 млн. данъкоплатци, които го издържат.

"Потребителят ще е под огромен натиск през следващите 20 години", коментира Ъруин Роуд, главен ипзълнителен директор на компанията за консултации в сферата на недвижимите имоти Rode Associates .

"В Южна Африка в момента има твърде много молове", допълва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:41 | 13.09.22 г.
fallback