Бургас ще стане първенец по площ на търговските центрове на хиляда души население през 2012-2013 г., след като бъдат открити новите молове, които се строят в момента.
До една година от 130 кв. м на 1 000 души, каквото е разпределението на търговските площи в Бургас сега, те ще набъбнат до 464 кв. м на 1 000 души, каза Добромир Ганев, управител на консултантските компании Форос – Национална Компания Недвижими Имоти и GVA Sollers Solutions, по време на Клуб Investor.bg, посветен на имотите.
В момента пазарен лидер е Варна с 361 кв. м търговски площи на 1 000 души. Следват я Русе с 306 кв. м и Стара Загора с 279 кв. м. В София търговските площи са 138 кв. м на 1 000 души.
След няколко месеца, когато ще отворят врати новостроящите се 3 мола, търговските площи в столицата почти ще се утроят до 306 кв. м на 1 000 души, допълни Ганев.
С откриването на новите търговски центрове, като цяло България почти ще достигне средноевропейския показател от 450-500 кв. м търговски площи на 1 000 души население, допълни експертът.
Добромир Ганев посочи, че ръстът на пазара на имоти от миналата година се дължи основно на сделките със земеделска земя и жилища.
Тенденцията за увеличаване на сделките на пазара на недвижимости продължава и през 2012 г., допълни експертът.
През първото тримесечие са сключени близо 36 хил. сделки, което е с 2% повече спрямо първото тримесечие на миналата година. Спрямо първите три месеца на 2010 г. сделките в периода януари-март са се увеличили с 26%, коментира той.
Ричард Макдоналд, съосновател на MRP International, предупреди, че пазарът в България още не е достигнал дъното.
“Ако си представим, че пазарът на имоти е часовник и пикът му е при 12, а дъното – при 6, то в момента в България пазарът се намира някъде между 3 и 5”, каза Макдоналд.
Той посочи, че купувачите на имоти трябва внимателно да преценят момента на инвестицията си, тъй като стойностите сега не е задължително да са най-лошите.
Участниците в дискусията се обединиха около мнението, че пазарът на имоти у нас ще продължи да се движи от сделките със земеделска земя и жилища.
Все по-голямата конкуренция между банките, които се стремят да върнат доверието на клиентите, пък ще доведе до по-голяма прозрачност на банковите продукти за крайния потребител, посочи Огнян Павлов, началник управление “Бизнес развитие и продажби на граждани” в Емпорики Банк.
Той обаче допълни, че не очаква лихвите по ипотечните кредити да падат агресивно, тъй като формирането им зависи от цената на привлечените от банките средства.
Дискусията се осъществява благодарение на подкрепата на Emporiki Bank Credit Agricole Group.