Столичният бул. „Витоша“, който някога беше основното търговско средище на София и 22-рата най-скъпа търговска улица в света, през последните години изгуби блясъка си заради строителството на метрото.
Очакванията обаче са, че след приключването на строителните дейности улицата отново ще привлече интереса както на хората, така и на търговците.
"Ще видите след като се изгради инфраструктурата на Витошка какъв живот ще стане по тази улица и тогава ще се върнат търговците – не само с бутиковите магазини, но и със заведения, кафенета и т.н." Тази увереност изрази инж. Петър Терзиев, директор на общинско предприятие "Софпроект - Общ градоустройствен план" по време на конференция за имоти, която се проведе наскоро.
Той даде пример с Пловдив, където има истинска пешеходна зона, превърнала се в активно търговско и социално средище. Това в момента в София не може и няма къде да стане, тъй като липсва пешеходна зона, свободна от какъвто и да било транспорт, каза още Терзиев.
Един от плановете за Витошка след завършването на метрото предвижда превръщането й в пешеходна зона, спиране на трамваите, изграждане на голям паркинг, нова настилка и т. н.
Водят се разговори с компанията, която изгражда метрото, да възстанови настилката по Витошка според плановете в проекта за пешеходната зона.
Инж. Терзиев каза, че се предвижда след това този проект да се продължи към пл. „Света Неделя“, Мария Луиза, Стамболийски и т. н.
Още в началото на 2011 г. е започнала работата по общия устройствен план в частта му за развитие на пешеходното движение в централната градска част на София, каза той. По думите му работата по проекта може да стартира след изграждането на метрото.
За зоната по столичния бул. Витоша е имало два проекта с две визии, разработени от различни екипи. Едната е предвиждала много зелени площи по цялото трасе над метрото, а другата – с площадни пространства, кафенета и магазини.
В крайна сметка е приет сборен проект, според който пешеходната зона ще бъде изградена в участъка от ул. „Алабин“ до бул. „Патриарх Евтимий“. Имало е дискусии дали някои от напречните улици на Витошка в този участък да се затворят за движение.
Предвижда се проектът за пешеходната зона да се реализира на две части. Едната е между Солунска и Алабин, където ще се изгради подземен паркинг на две нива. Той ще бъде за около 300 автомобила, като се обсъжда идеята жителите в сградите в съседство да получат някакви паркоместа.
„Рампата още не е стабилизирана, тъй като чакаме да излезе археологията“, коментира Терзиев. Ако бъдат открити археологични находки рампата ще е преди Алабин, ако не – след Алабин, уточни той.
В участъка след ул. Солунска бул. Витоша ще бъде само пешеходна зона без възможност за паркиране под нея. Така няма да се налага да се работи по основната инфраструктурата, като отводнителните канали и водопроводите, което ще спести много усилия и време.
Следващият участък от булеварда ще бъде с много зелени площи с чешмички, фонтани, обществени тоалетни.
Иван Велков, управител на "Райфайзен имоти" и председател на НСНИ, постави въпроса дали това ще върне търговците на Витошка.
Иглика Йорданова, мениджър Търговски площи в Colliers International, изказа мнение, че търговците ще се върнат единствено след като има яснота за сроковете, в които ще бъде изпълнен проектът за пешеходна зона.
„Това, което за мен остава неясно е и първият и единствен въпрос на международните компании – кога улицата ще добие завършен вид и ще позволи на сериозните компании да планират следващи стъпки. Интересът е там, но той е латентен“, коментира тя.
В отговор на това Терзиев каза, че участъкът между „Патриарх Евтимий“ и „Неофит Рилски“ се очаква да бъде завършен до юли, а в края на годината цялата отсечка трябва да бъде завършена.
След това трябва да бъде изградена и останалата инфраструктура. Темповете зависят и то това какъв ще бъде финалният модел и размер на подземния паркинг.
Йорданова обаче каза, че все още стои проблемът с финансирането, тъй като не са предвидени общински средства за 2012 г.