Много чужди инвеститори проявяват интерес към София, но поради една или друга причина избират алтернативни дестинации извън страната. Други пък, които решават да се установят тук, се спречкват с редица трудности при бизнеса, свързани с неразвитата инфраструктура и други фактори.
Какви са основните пречки за тях в столицата, как може да бъдат разрешени, какви са силните страни на София и страната и на кои фактори трябва да заложи тя, за да привлича по-успешно чуждестранния бизнес? Това бяха някои от въпросите, които обсъждаха участниците във вчерашната конференция, посветена на имотите BalRec.
Доколкото може да се съди за активността на бизнеса (чуждият и родният) от пазара на офис площи, основното търсене в момента идва от страна на ИТ индустрията, аутсорсинг компаниите (основно в частта на изнасянето на бизнес процеси) и фармацевтичните компании.
По думите на Владислав Кайзеров, мениджър Офис площи във Forton International, изискванията на тези наематели станаха много по-високи. Това провокира нуждата инвеститорите да предоставят по-качествен продукт.
Той уточни, че основното търсене идва от страна на съществуващи наематели, които се преместват в нов офис и едва около 20% - от нови наематели или разширения.
Мира Карабиберова, мениджър Недвижими имоти на Ерсте груп Иморент България ЕООД, каза, че повечето наематели предвиждат и резерв в площите, които наемат, за бъдеща експанзия.
Тя каза, че Ерсте груп вярва в потенциала на пазара в София, особено в централната част, където няма толкова голямо предлагане на качествени и модерни офиси.
Определено София, която като столица концентрира голяма част от бизнеса в България, би служила като привлекателна позиция за нов бизнес, коментира Никола Игнатов, пропърти мениджър в Sofia Airport Center. Той каза, че едно от предимствата на столицата е, че тя е красив и „уникален град“. Малко са големите градове в Европа, където има планина например, каза той.