fallback

Размерът и неговото значение при проектирането на молове

По-малките молове често се вписват по-лесно в градската среда, смятат експерти

16:59 | 20.04.12 г.
Автор - снимка
Създател

Търговски център в Москва. Изображение: ESP

Проектирането на големи търговски центрове е по-трудно и рисковете са по-големи в сравнение с по-малките търговски формати, смятат специалисти.

Въпреки това най-голямата трудност при проектирането на молове е интернет търговията, смята Хосе Кинтела, главен директор "Проектиране" в компанията, специализирана в изграждането на молове, Sonae Sierra.

Той е изказал мнението си по време на конференция в Берлин, организирана от Международния съвет за търговски центрове (ICSC).

Клиентите са по-загрижени за своите инвестиции, проектирането е по-трудно и най-важно от архитектурна гледна точка – сградата трябва да може добре да се интегрира в средата, в която е изградена, казва той.

Той смята, че на много места има нужда и апетит към големи центрове, но в специално в Западна Европа трудно може да се осигури разрешително за тяхното изграждане. Затова големите молове са феномен, характерен повече за Русия, Китай и Южна Америка.

Неподходящият размер по-скоро може да унищожи пазара, отколкото да е от полза за него, смята Йенс Зигфрид, директор на архитектурната компания Chapman Taylor за Германия.

„В крайна сметка не става дума толкова за размер, а за това доколко адекватен е молът, неговата локация и какво го прави да оперира успешно. Ако ние не вземем правилните решения и не обърнем внимание на детайлите, клиентът ще бъде потърпевш от нашите решения през следващите 20-30 години.“

По-големият формат може би е амбиция за много инвеститори, които искат да предоставят истинска дестинация, организирана около забавленията и предназначена за широката публика, пише PropertyEU. Наред с това обаче има определена тенденция търговските центрове да се връщат обратно в централните градски части, където те трябва да се съобразяват с мащабите на околните сгради и общата архитекрура.

Такива молове могат да придадат стойност към средата, като прераснат в нещо повече от търговска дестинация – в комплекс с добавени услуги, жилищни и офис площи. На практика такива комплекси могат да съживят централните градски части.

Търговските улици са изправени пред същите проблеми за адекватност и достъп, както и моловете, изградени извън града, смятат специалистите, участващи в конференцията.

Кинтела от Sonae Sierra се е обявил против сградите със смесено предназначение, вместо които според него трябва да се изгражда мултифункционална среда. Той смята, че сградите с конкретно единствено предназначение могат да се планират много по-лесно в една мултифункционална среда.

С малките търговски центрове има реален шанс да се проектира нещо перфектно, казва Тони Йоргенс, директор на германското архитектурно бюро ESP.

„Те трябва да бъдат места, в които хората се срещат. Нашата задача е да попитаме защо биха ходили там. Всичко трябва да е на частно и лично ниво, свързано с начина на живот на тези в околността на мола“, казва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 04:01 | 09.09.22 г.
fallback