Около 40% от площите на основните търговски улици в столицата остават празни към края на 2011 г., пише в нов доклад, изпратен на Investor.bg.
Значителен е делът на свободните площи на търговските улици и в някои от другите големи градове като Варна, където той е над 35%, се казва в обзорното проучване върху търговския сегмент в страната през 2011 г. на GVA Sollers.
За сравнение празните площи в моловете в София са около 10% и малко над 10% - във второстепенните локации.
Според компанията търговските центрове изместват интереса на потребителите и търговците за сметка на търговските улици, които някога бяха основната търговска дестинация в главните градове у нас.
На главните търговски улици остава проблемът с липсата на големи площи (над 150 кв. м), които са предпочитани от вече утвърдените брандове. Такива площи са по-устойчиви по време на криза и реализират големи обороти, казват от компанията. Според нея единственото решение за спасяване на търговските улици е модернизиране и уедряване на търговските площи, както и отваряне на повече заведения вместо магазини.
Все повече магазини остават празни на столичния бул. Витоша, който някога бе 22-та най-скъпа търговска улица в света. Впоследствие тя падна до 53-о място със значителен спад в наемите.
17% наемен спад
Причини продължават да бъдат строежът на метрото, който направи улицата неприветлива за разходка за столичани, както и трудният достъп до нея. Дори голямото намаление в наемните цени на някои помещения не успя да задържи някои от търговците в района.
Очаква се след завършването на метрото това да се промени, магазините на Витошка да се запълнят и тя отново да е сред приятните търговски улици за шопинг, смятат от компанията. Предвижда се през 2012 г. столичният булевард Витоша да се превърне изцяло в пешеходна зона с премахването на трамвайните релси.
За решаване на проблемите с паркирането се предвижда подземен паркинг на две нива. Рампите за вход и изход се намират на ул. “Солунска” и на бул. “Витоша” – пред Съдебната палата.
Развитието и осъвременяването на концепцията на ЦУМ също ще бъде ключов момент за превръщането на района в съвременна търговска дестинация.
Към момента „Граф Игнатиев“ е предпочитана локация за разходки и пазаруване пред бул. Витоша. Наемите за търговците там са по-високи от тези на Витошка.
Продължава тенденцията на значително привличане на най-висш клас модни марки по улиците „Съборна”, „Леге” и „Калоян”. Това се затвърждава и през 2011 г.
В централната част на Варна също има свободни търговски площи. Главната търговска улица на морската столица – бул. „Княз Борис I”, става все по-негостоприемна за жителите и гостите на града, поради недобрата поддръжка, се казва в доклада.
Обратното е валидно за Бургас. През 2011 г. главната търговска улица – Александровска, се превърна в още по-приятно място за разходки след подмяната на настилките, декоративните цветни мозайки, новата декоративна растителност и паркова мебел. Подобни промени влияят положително и на пазара на търговски площи в района.
На търговските улици в големите градове през миналата година се наблюдава спад както в наемните (средно 17%), така и в продажните цени на търговски площи (средно 15%), заради непривлекателния външен вид на улиците и отдръпването на клиентопотока. Измененията са изчислени на годишна база при офертни цени. Средните наемни цени в София са около 50 евро на кв. м, във Варна – 40 евро, а в Бургас- 30 евро на кв. м.
Запазва се тенденцията на предоговаряне на наемните стойности на някои от помещенията, като тази корекция продължава да бъде около 10%.