fallback

Оживлението при строителството на молове в Европа не се състоя

Заради отложени проекти миналата година са излезли 5,9 млн. кв. м, а не 6,8 млн. кв. м нови търговски площи

09:20 | 13.04.12 г.

Очакваното съживяване при строителството на търговски центрове в Европа през 2011 г. така и не се състоя поради забавянето на някои ключови проекти, пише в доклад на Cushman & Wakefield.

Ако всички проекти за молове, насрочени за тази година, бяха завършени навреме, търговските площи в Европа щяха да се увеличат с близо 6,8 млн. кв. м, което щеше да е ръст с 15% спрямо 2010 г.

Заради забавянето на реализацията на проекти на няколко пазара обаче, особено в Русия, Турция и Италия, новите търговски площи в Европа през миналата година са 5,9 млн. кв. м., или почти на равнището от 2010 г.

Изследването е обхванало 34 пазара, като на 19 е отчетен спад при размера на завършените търговски центрове на годишна основа в сравнение с 2010 г. Особено резки са спадовете в Чехия, Австрия, Словакия, Хърватия и България.

В Германия пък миналогодишните резултати са най-ниски от 1989 г. насам.

През миналата година в Европа са завършени 197 търговски центрове. От тях 117 са завършени през втората половина на годината. Над две трети от тях (65%) се намират в Централна и Източна Европа.

Най-големите завършени проекти в Европа са Westfield Stratford City в Лондон (176 500 кв. м), Marmara Forum в Истанбул (156 000 кв. м) и Marineda City в Ла Коруня, Испания (146 000 кв. м).

За периода 2012-2013 г. в Европа се очаква да бъдат завършени търговски центрове с площ от 10,8 млн. кв. м, като от тях 6,4 млн. кв. м са за тази година. От тази площ на Централна и Източна Европа се пада най-голям дял (61%).

Отново класацията се оглавява от Русия и Турция с 32% от планираните нови търговски пространства. В Западна Европа пък водещи пазари се очаква да бъдат Франция и Италия.

Най-големите проекти с очаквано приключване през 2012-2013 г. са OZ Mall в Краснодар, Русия (169 000 кв. м), който първоначално трябваше да е готов през 2011 г., Mall of Istanbul (135 000 кв. м) и Puerto Venecia в Сарагоса, Испания (123 000 кв. м).

През миналата година общият обем на инвестициите в търговски имоти е бил 40 млрд. евро, или с 3,5% повече спрямо 2010 г.

Делът на търговските имоти в общия обем на инвестиции в бизнес имоти е бил 32% спрямо 33% през предишната година.

Основно дейността продължава да е съсредоточена във Великобритания и Германия. Въпреки отчетения спад от 15% спрямо 2010 г., Великобритания продължава да е водещият пазар за сделки за търговски активи на обща стойност близо 12 млрд. евро.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:20 | 09.09.22 г.
fallback