Мащабните програми за експанзия през 2012 г. са все още в плановете на международните търговци, въпреки затруднената потребителска среда и ръста на онлайн търговията, сочи нов доклад.
Общо 71% от международните търговци планират да отворят над пет магазина в Европа, Близкия Изток и Африка до края на 2012 г., като 20% от търговците смятат да отворят 40 магазина и повече, в сравнение с 18% през 2011 г. Това сочи проучването на консултантската компания CB Richard Ellis Limited (CBRE), с което Investor.bg разполага.
Според него търговците се целят в редица държави, както в развитите, така и в новите пазари. Въпреки това фокусът им е насочен основно към държави, на които вече имат присъствие – подобно на тяхната стратегия през 2011 г.
За първи път Италия оглавява класацията на най-предпочитан пазар, в сравнение с осмо място през 2011 г. Тя е следвана от Германия, Русия, Испания и Франция, които формират челната петица с 30% от търговците, планиращи магазини във всяка една от страните.
В Германия, Великобритания, Франция и Испания, които бяха предпочитаните пазари през последните години, много от търговците сега търсят нови възможности.
Значителен ръст отчитат и пазарите от Близкия Изток като Саудитска Арабия, Кувейт и Катар, привличайки интереса на поне 15% от търговците.
Въпреки че интересът им е насочен към богат набор от пазари, търговците все още се стремят да намалят риска. Над половината от тях (52%) планират да отворят магазини в нови градове, но в пазари, на които вече имат присъствие. Расте също и броят на търговците, планиращи нови магазини в градове, в които вече имат такива. Техният дял нараства до 17% от 9% в миналогодишното проучване.
Въпреки предпазливостта близо една трета от търговците планират да навлязат на нови пазари през 2012 г.
„Търговците трябва да се справят с по-затруднен потребителски пазар, отколкото се очакваше през 2011 г. и предприемането на предпазлив подход се оказа разумен ход“, коментира Питър Голд, директор Трансгранична търговия за Европа, Близкия Изток и Африка в CBRE.
„Кризата в еврозоната засегна инвестиционните решения във всички индустрии, като търговията не е изключение. Въпреки това, това не спря търговците да търсят нови възможности през 2012 г. Напротив – плановете за екзпанция през 2012 г. са точно толкова мащабни, както бяха и през 2011 г.“, добавя той.