Ситуацията в областта на финансирането на проекти за изграждане на търговски центрове се промени изоснови през последните години. Подобно на общия пазар на имоти, този сегмент също бе засегнат от кризата и последвалите развития в световната и родната икономика. Наред с това сегментът узря, участниците добиха опит и увереност и тези, които останаха на пазара, вече гледат по друг начин на правенето на бизнес.
В резултат на редица фактори финансирането на нови проекти, което преди кризата се отпускаше при сравнително по-либерални условия, в годините преди кризата бе сведено до минимум.
Това доведе до значителни затруднения при някои от инвеститорите да обслужват своите задължения. Някои от новите проекти пък се оказаха в ситуация, в която трябваше сами да се финансират, за да бъдат завършени. Много от планираните проекти за търговски центрове в София и страната пък въобще не бяха започнати.
Иван Велков, управител на „Райфайзен имоти”, обаче има по-различно мнение. По време на конференция за имоти, която се проведе наскоро в столицата, той каза, че има банки, които и в момента подкрепят развитието на проекти, но са станали изключително селективни.
„В момента има глад за добри проекти:, казва той, като уточнява, че въпросът е дали на пазара в България понастоящем има такива проекти.
Нуждата от самоучастие и наличието на сериозен инвеститор е също много важна.
„На фона на чудесните архитектурни предложения, липсва едно от най-сериозните неща – съдържанието на бизнеса“, обяснява той.
Ако ги няма крайните клиенти, които с удоволствие пазаруват и се забавляват, то е логично да няма и финансиране за нови проекти.
Неговото мнение е, че предвид слабото търсене в момента няма глад за нови молове.
„Има изобилие от коментари, че и сегашните са много“, казва Велков, който е бивш управляващ партньор на консултантската компания Colliers International.
„Всичко е наред, сградите са чудесни (...), но ги няма клиентите или ако ги има не са толкова активни.“