Строителството на търговски центрове в Европа е пред подем, пише в доклад на Cushman & Wakefield, цитиран от Property Magazine.
Въпреки че в последните няколко години строителството на търговски центрове замря в някои държави, търсенето от страна на търговците и опасенията за недостиг на първокласни търговски площи допринасят за съживяването на активността в сектора, се посочва още в доклада на консултантската компания.
„Пазарът в момента изглежда по-предвидим, тъй като търговците на дребно са предпазливи в експанзията си, а наличните площи са ограничени“, коментира Александър Рафайлович, който оглавява звеното за проучвания на Cushman & Wakefield за Чехия и Словакия. „Спадовете през 2009 г. обаче се оказаха по-слаби от очакваното, а и строителството през 2010 г. и тази година е стабилно. Това определено подкрепи апетита на инвеститорите“, допълва той.
Данни на консултантската компания показват, че през първото полугодие в Европа са завършени 2,1 млн. кв. м търговски площи, което е почти толкова, колкото за същия период на 2010 г. От завършените площи около 90% представляват нови търговски центрове, а останалите 10% са разширения на вече съществуващи проекти.
Ако всички проекти бъдат приключени навреме, през 2011 г. в Европа ще бъдат завършени малко под 7 млн. кв. м търговски площи, което е с 26% повече спрямо миналата година. За 2012 г. се предвижда да бъдат завършени още близо 6 млн. кв. м, но това ще зависи от търсенето и темповете на икономическо възстановяване.
България, Чехия, Австрия и Унгария са сред десетте европейски държави, в които през първите шест месеца на годината не са отворили врати нови търговски центрове, показват още данните от доклада.
Повече от половината новооткрити търговски центрове се намират в Централна и Източна Европа, пише още в доклада на глобалния консултант. Най-силно е строителството на търговски площи в Русия, Турция и Полша, показват данните на компанията.
Инвестициите в търговски площи в Европа през първото полугодие възлизат на малко под 20 млрд. евро, като съставляват приблизително 35% от общите инвестиции в бизнес имоти, сочи още статистиката.
В някои европейски държави обаче инвеститорската активност продължава да намалява. Пример за това е Испания, която е първа по спад в инвестициите в търговски площи на Стария континент за първото полугодие с отчетен срив от 79 на сто на годишна база. Следва я Норвегия с годишно понижение на инвестициите през първото шестмесечие от 73%. В Холандия е отчетен спад от 50%, а във Франция – 36%.