fallback

13-ти сме в света по строителство на молове

Страната ни е 30-та по търговски площи на 1000 души с 67,5 кв. м в сравнение с 240 кв. м на 1000 души средно за Европа

10:27 | 28.09.11 г.
Автор - снимка
Създател

Снимка: mfi

България заема 13-та позиция в международна класация за площи в търговски центрове в процес на изграждане до края на 2012 г. Това се казва в анализ на международната консултантска компания Cushman&Wakefield, представен от стратегическия й партньор за България и Македония Forton International.

До края на 2012 г. 181 500 кв.м. нови площи в търговски центрове се очаква да бъдат завършени в страната. В момента България заема 30-то място сред 34 изследвани пазара по налични търговски площи на 1000 души население със 67,5 кв. м на 1000 души. За сравнение, средното ниво за Европа е 240 кв. м на 1000 души.

„След като през предходната 2010 г. страната ни беше в топ пет на страните с най-голям обем новооткрити площи в търговски центрове, през 2011 г. в България не отвори врати нито един нов търговски център. Това на практика е „глътка въздух за пазара” – период, през който собствениците на проектите и наемателите търсеха печелившата формула за своя бизнес и преосмисляха плановете си за развитие”, коментира пазара у нас Димитър Киферов, мениджър Търговски площи във Forton International.

„Част от проектите, които вече са изградени, преминаха през кризисен период в началото на годината, когато станахме свидетели на обтегнати отношения между наематели и наемодатели, но в момента той е  стабилен и с ясна перспектива за следващите 12 до 15 месеца, през които се очаква да се появи новото предлагане. Освен по-голямо насищане, пазарът през следващата година ще се радва на нови и интересни световни наематели, оператори на нови към момента формати за забавления и също така ново поколение търговски центрове”, разказва Киферов.

Страната ни бе една от деветте на Стария континент, в които през първото полугодие на 2011 г. не са завършени нови молове. В други държави обаче се забелязва осезаемо покачване на общите обеми – повече от 2,1 млн. кв. м  са новите готови площи в европейските държави през изследвания период. Общо 71 нови търговски центъра са отворили врати от началото на годината, сочи анализът.

Така общият обем площи в Европа към момента е 135,1 млн. кв. м. През второто полугодие на 2011 г. се очаква още по-голям обем проекти да излязат на пазара – 4,6 млн. кв. м. Към края на 2011 г. година пазарът ще се сдобие с 26% повече площи, отколкото е имало през предходната 2010 г.

Русия и Турция се отличават като страните с най-голям обем новооткрити търговски центрове. Над 375 хил. кв. м нови търговски площи са вече на разположение на руснаците, докато близо 340 хил. кв.м са били открити от началото на годината в югоизточната ни съседка. По площи в процес на изграждане двете страни също заемат водещи позиции в класацията на компанията. Те формират общо 41% от всички строящи се на континента обеми. Близо 3 млн. кв. м ще бъде площта на новите молове в Русия през следващата година и половина, докато в Турция се очакват квадратурата на новите молове да достигне 1,37 млн. кв. м.

Инвестициите в търговски центрове в Европа през първото полугодие на 2011 г. се равняват на 19,8 млрд. евро, показват данните. Тази сума е с 4% по-ниска в сравнение с предходните 6 месеца, но с 9% по-висока спрямо същия период на 2010 г. Средните нива на възвръщаемост за периода януари-юни 2011 г. бяха 7,01%, което представлява лек ръст спрямо декември 2010 г., когато този процент е бил 7,08%. Очакванията са нивата на възвръщаемост да останат сравнително стабилни.

Според проучването на компанията, въпреки раздвижването на пазара и ръста в обемите на търговските площи в Европа, условията в сегмента все още не са достатъчно устойчиви, особено в някои от страните. Търсенето на търговски площи е в пряка зависимост от потреблението на крайните клиенти, чието пълно възстановяване все още предстои. Някои нови проекти, планувани за първата половина на 2011 г., бяха забавени, което може да се повтори и през следващия период. Това прави дългосрочните прогнози за развитие на сегмента несигурни.

Очакванията на компанията са през 2012 г. площите в процес на изграждане да бъдат общо 5,8 млн. кв. м, като в резултат на редица фактори този обем може да претърпи промени.

Топ 10 страни по изграждане на молове 2011/2012

1. Русия 2. Турция 3. Франция 4. Италия 5. Украйна 6. Полша 7. Испания 8. Германия 9. Румъния 10. Великобритания ... 13. България

Топ 10 страни по наличност на търговски площи/1000 души

1. Норвегия 2. Швеция 3. Естония 4. Ирландия 5. Люксембург 6. Холандия 7. Словения 8. Австрия 9. Финландия 10. Дания ... 30. България

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:41 | 12.09.22 г.
fallback