Първият у нас магазин от веригата IKEA ще отвори официално врати на 20 септември. Това обявиха днес пред журналисти представители на компанията от България и Гърция.
Хипермаркетът ще бъде 326-ият магазин на шведската верига в света. В момента техният брой е 324, като през следващите дни се очаква да бъде отворен и нов магазин в Мелбърн. Компанията присъства на пазара в 42 територии и 38 държави.
Инвеститор в магазина у нас е гръцката компания Fourlis, която притежава франчайз правата за магазините в България, Гърция и Кипър. Компанията развива също и магазините Intersport, като от скоро навлезе и в модната търговия чрез британската марка New Look.
Компанията тръгва с големи очаквания за българския пазар, за който смятат, че има голям потенциал за развитие, казаха представителите й.
На въпрос на журналисти относно очакваните продажби изпълнителният директор на Fourlis Апостолос Петалас отказа да предостави конкретни данни. Той каза, че основният показател за успеха на първите стъпки от дейността на веригата у нас ще бъде броят на посетителите. В тази връзка от компанията очакват поне 1,5 млн. посетители през първата година, което по думите му ще означава, че пазарът има истински потенциал за развитие.
От компанията посочиха, че винаги целят да предложат най-ниските цени на пазара, като още през юли казаха, че целта за първата година ще бъде дял от 10% на пазара на мебели у нас.
Досега компанията е наела 330 служители у нас, което представлява значителна част от общия брой от 1977 служители на дружеството House Market, част от групата на Fourlis, което развива формата IKEA.
Целта на компанията е да се превърне в най-големия търговец на обзавеждане на българския пазар, коментира Тео Муратидис, управител на магазина в България. За целта компанията има и планове за експанзия, за които вече е започнала да проучва Варна като евентуална локация за втори магазин у нас.
На въпрос на Investor.bg какви са плановете за инвестиции и за брой отворени магазини у нас в средносрочен план Петалас отговори обобщително, че Fourlis присъства на българския пазар от 16 години, като родният пазар представлява „голям приоритет“ за компанията.
В интервю за Investor.bg от 2009 г. той бе казал, че компанията смята да вложи 80 млн. евро в два магазина на IKEA и 10 магазина от марката Intersport у нас.
House Market отваря първия си хипермаркет IKEA през 2001 г. в Солун. Оттогава броят на магазините в Гърция и Кипър се увеличава на 6. Компанията завършва 2010 г. с продажби от 320 млн. евро, което бележи края на ръста на продажбите, който компанията поддържа още от 2001 г. За сравнение, обемът за 2009 г. е 336 млн. евро в сравнение с 335 млн. евро за 2008 г. и 253 млн. евро за 2007 г.
Въпреки кризата обаче расте броят на посетителите на компанията в магазините на IKEA. За 2010 г. те са били 7,86 млн. души в сравнение със 7,53 млн. през 2009 г.
IKEA води началото си от 1943 г., когато нейният основател Ингвар Кампард стартира бизнеса в една шведска провинция. За финансовата 2010 г. компанията генерира продажби в размер на 23,8 млрд. евро, а броят на посетителите в магазините по света е 699 млн. души.