Общо 40% от българските и международните търговски оператори планират да разширят мрежата си до края на годината, сочи проучване на Colliers International на нагласите на ритейл сектора в средата на 2011 г.
Въпреки това нагласите на търговците не изглеждат особено оптимистични спрямо развитието на сегмента на търговски площи до края на годината, като 50% от респондентите имат по-скоро отрицателни прогнози. Намаленото потребление и наемите в заеманите магазини са сред основните предизвикателства пред бъдещето разрастване на търговците.
Столицата остава предпочитан град за нова локация, предимно в търговските центрове, макар че главните улици също са вариант, посочен от една трета от участниците в проучването.
Анализът на пазара на търговски площи в страната показва, че хранителните вериги са били едни от най-активните през първото полугодие на 2011 г., макар че основният им фокус се измества към „кварталния” формат магазини. Тенденцията започна още в края на 2009 г. и отразява динамиката в развитието на големите международни хранителни вериги.
Други компании, които отчетоха ръст през първата половина на 2011, са веригите за козметика и дрогериите. Най-засегнатият сектор в резултат на свитото крайно потребление бе този на домашната електроника, което доведе до намаление и преструктуриране на дейността на някои оператори.
През първата половина на 2011 г. не бяха открити нови търговски центрове, за разлика от 2010 г., когато отвориха 12 нови центъра. Очаква се съществуващите молове да използват този период на затишие, за да утвърдят позициите си на пазара и да засилят конкурентните си предимства преди излизането на новите търговски центрове.
Средното ниво на свободните площи в столичните молове остана относително ниско - около 4%. Докато съществуващите молове във Велико Търново и Бургас можеха да се похвалят с почти пълна заетост поради липсата на конкурентни проекти, ситуацията в градовете със свръхпредлагане като Варна, Стара Загора и Русе остана сложна, като нивата на незаетите търговски площи гравитират около 50%, а темповете на запълване са бавни.
Наемните нива в търговските центрове се запазиха относително стабилни, като в столицата е отчeтeн спад от 5%, а в Пловдив – 9%. Тъй като в различните молове в страната наемните нива продължиха да варират значително, все още е безпредметно да се анализират средни нива за страната, посочват от компанията.
За разлика от моловете, наемните нива на главните търговски улици отбелязаха по-сериозен спад, като София регистрира най-голямо понижение – 15%. Тук е отчетена и най-голяма динамика по отношение на процента на движение на наемателите, като той нараства от 8% на 16% на годишна база. Най-активни са модните оператори – 43%, кафенетата и ресторантите – 21% и услугите – 14%.
Главните улици в останалите големи градове отбелязаха среден спад на наемите от 12%, като в Пловдив той бе 14%, в Бургас - 12% и във Варна - 10%.
Според доклада очакваният ръст на покупателната способност до края на 2011 г. ще повлияе положително на развитието на пазара на търговски площи. Форматът Биг Бокс ще продължи да бъде активен на пазара, като ще се разширява основно чрез отварянето на нови „квартални” магазини. Наемните нива в търговските центрове ще се стабилизират, тъй като не се очаква откриването на нови молове до края на годината.
През втората половина на годината предстои и откриването на първия мебелен хипермаркет на IKEA в България, разположен на новоизграждащата се южна отсечка на Околовръстен път в столицата. Очаква се откриването на IKEA да доведе до преориентиране на търговските потоци в столицата и преструктуриране на ценовата и продуктовата политика на вече съществуващите търговски обекти в сектора.