Ръст в наличността на търговски площи на развиващите се европейски пазари се очаква да накара търговците да подновят плановете си за експанзия през следващата година, които през 2010 г. бяха осуетени от недостиг на подходящи площи, сочи нов доклад.
Според консултантската компания CB Richard Ellis (CBRE) през 2010 г. в Европа са били завършени 1,9 млн. кв. м търговски площи, което е спад от 36% в сравнение с предходната година.
Ако всички запланувани проекти за 2011 г. бъдат завършени навреме обаче новите налични площи ще се повишат с 53%, или 2,9 млн. кв. м.
По-конкретно, подновен интерес към пазари като Турция, Русия и Полша доведе до ръст в новозапочнатите проекти, като завършените търговски центрове се очаква да се повишат през 2011 г.
В момента в Европа се строят 146 търговски центъра с площ от над 20 хил. кв. м всеки. Най-голяма е активността в Турция с 26 проекта с обща площ от 1,3 млн. кв. м, следвана от Русия с 19 проекта с 856 хил. кв. м и Полша с 21 проекта със 712 хил. кв. м.
От развитите пазари Италия води с 394 хил. кв. м в процес на изграждане, следвана от Германия с 368 хил. кв. м и Испания с 356 хил. кв. м.
Във Великобритания има три търговски центъра в процес на изграждане, от които най-голям е Westfield Stratford City с площ от 177 хил. кв. м, като завършването е планирано за септември 2011 г.
От началото на глобалната икономическа криза мнозинството от инвеститорите се насочиха към първокласни активи и локации, като това все още е в сила и днес, коментира Джон Уелам, директор Търговски инвестиции в Европа в CBRE.
Днес обаче търговският сегмент започва да се радва на повече капитал за възможностите, които могат да предоставят стойност.
Липсата на търговски центрове в процес на развитие в Западна Европа, комбинирана с растящ интерес към по-рискови пазари, би трябвало да се прояви през 2011 г. чрез повишена инвестиционна активност, добавя той.