fallback

Електронната търговия може да се отрази на оценката на търговските имоти

Все още обаче е прекалено рано да се правят генерални заключения, предупреждават експерти

15:09 | 01.07.11 г.
Автор - снимка
Създател

Ръстът на електронната търговия и промяната в потребителските навици в крайна сметка може да се отрази на начина, по който оценителите оценяват търговските имоти, смятат експерти.

Това обаче няма да стане, преди самите инвеститори да започнат да променят отношението си.

„Оценителите все още не отразяват различния по мащаб ефект, който интернет има върху търговците, тъй като инвеститорите все още имат склонност да се фокусират върху стабилни споразумения и дългосрочност на дохода“, коментира Джон Уелам, директор Европейски търговски инвестиции в CB Richard Ellis (CBRE).

В същото време обаче все още е прекалено рано да се правят каквито и да било конкретни заключения, добавя той.

„Хората се опитват да правят генерални заключения относно ефекта от интернет върху търговията, но това наистина е твърде комплексно. Някои потребители наистина проучват по интернет, преди да направят покупка, други купуват онлайн, след като са отишли в магазина и са видели стоката“, коментира той.

По негово мнение и двата подхода работят за различни хора, в различни моменти и все още няма ясен отговор кой от тях ще надделее.

„Също така е прекалено опростено да се каже, че един сектор ще бъде засегнат по-тежко от друг или че даден сектор е обречен. Различните пазари ще бъдат засегнати по различен начин.“

Той дава пример със сектора на електрониката, който във Великобритания е бил засегнат силно, като някои търговски вериги е трябвало да намалят големината на мрежата си.

„В Германия обаче той е все още твърде силен. Марки като Mediamarkt и Saturn все още се разширяват на търговските улици, търговските центрове и ритейл парковете.“

Въпреки че секторът на битовата електроника се очаква да бъде засегнат от ръста на електронната търговия, в момента някои инвеститори в търговски имоти все още поставят тези марки на пиедестал, казва той. В резултат на това ефектът върху оценките е по-вероятно да бъде по-скоро положителен, отколкото отрицателен.

„Доказано е, че инвеститорите са склонни да плащат повече за център с тези търговци, отколкото без.“

Друг сектор, в който интернет е заел голям дял от продажбите, са книгите.

Появата на Amazon имаше голям ефектът върху цялата индустрия, като доведе дори и до напълното изчезване на някои имена в бранша като британската Borders Books.

В Германия обаче отново ситуацията е различна.

„Вериги книжарници като Thalia и Mayerische Buchandelung продължават да бъдат важни търговци в търговските улици и търговските центрове. Това е интересен сектор за наблюдение, особено след като Amazon отчете, че продава повече електронни книги за своето устройство Kindle, отколкото хартиени.“  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:00 | 10.09.22 г.
fallback