Дубай беше най-големият пример за схема на Понци в света. Когато се срина по време на кредитната криза, строителството спря, държавният дълг нарасна рязко, а хората се разбягаха, оставяйки след себе си пейзаж, осеян с кухи, полузавършени небостъргачи - паметници на неизбежния бум и срив.
Оказва се обаче, че не е толкова лесно бизнесът да замре. Дубай отново строи, пише The Australian.
Пример за това е Al-Furjan - проект за стотици градски къщи и вили, който бе прекратен, след като изпълнителят му Nakheel свърши парите. Фирмата обаче преструктурира дълговете си и възобнови строителството. Подобни случаи има из цялото емирство.
Над 100 проекта, включително големи строежи като международното летище Ал Мактум на стойност 30,6 млрд. щатски долара, са подновени. Водещата частна строителна фирма Damac вече е завършила 28 сгради, основно небостъргачи, и планира да приключи строителството на още осем до края на годината и поне още 35 до 2015 г.
С близо 30 хил. нови къщи, които ще излязат на пазара през следващите 12 месеца, и други 20 хил. до 2015 г. и с цени, паднали с 65%, последното нещо, от което Дубай се нуждае, са нови имоти. Някои строители обаче нямат друг избор, освен да започнат да строят отново.
Спадът в стойността на имотите означава, че редица проекти в момента струват по-малко, отколкото депозитите, направени от купувачите. Според законите на Дубай, ако даден строител не завърши сградата, той трябва да върне депозитите на купувачите, така че в момента за предприемачите е по-евтино да завършат проектите, отколкото да си тръгнат.
Други фирми строят, защото усещат, че пазарът на имоти е ударил дъното и цените скоро ще започнат да вървят нагоре.
Като се има предвид, че разходите за строителство са намалели с около 40% спрямо 2008 г., при ниските лихви и банките, които отново започват да предлагат ипотеки след двугодишна пауза, и на фона на нарастващото население поради политическите безредици в други райони от арабския свят, те смятат, че сега е моментът да наберат скорост.
"Цените в добрите райони започват да се покачват. Имаме запас от терени и възнамеряваме да го използваме. Време е да погледнем напред", казва старши-икономистът на Credit Suisse в Дубай Ахмед Бадр.
Според доклад, публикуван миналата седмица от инвестиционната банка Nomura, цените на жилищните имоти са започнали да се стабилизират. Подемът в строителството е един от няколкото признака, че след пагубните и унизителни две години сривът в Дубай може би най-накрая е приключил, най-малкото защото ситуацията едва ли може да стане по-лоша.
Новите данни за ключовите сектори на транспорта, туризма и търговията са окуражаващи.
Най-известната марка на Дубай - авиокомпанията Emirates, отбеляза 52% ръст на печалбата миналия месец до 1,5 млрд. щатски долара за годината, приключила на 31 март, спрямо 964 млн. щатски долара за предходната година.
Туризмът, който е един от ключовите сектори в страната, също е във възход. Според най-голямата хотелска компания в емирството Jumeirah заетостта отново е на нивата от 2007 г., а през тази година броят на туристите се е увеличил с 9%.
Безредиците в арабския свят дадоха тласък на сектора на финансовите услуги, който бе сериозно засегнат от кредитната криза. Бахрейн е най-близкият конкурент на Дубай в сектора, а редица банкери се местят от Манама в Дубай.
В същото време нови банки от Бразилия, Русия, Индия и Китай стъпват на местния пазар. Банковите депозити са нараснали до най-високото си ниво от повече от две години насам.
Високите цени на петрола засилват активността в целия Персийски залив. По последни данни икономиката на Дубай е нараснала с 2,4% миналата година, а през тази година се очаква да достигне растеж от 3-3,5%.