fallback

М. Обървегер: Молове, които отварят с 40% незаети площи, правят „лош компромис“

Подобна практика е успешна само в 1 от всеки 10 случаи, при който площите могат да бъдат отдадени впоследствие, коментираха експерти във Виена

17:33 | 25.05.11 г.
Автор - снимка
Създател

Снимка: sxc.hu

Някои молове имат лошата практика да отварят с нива на незаетост до 30-40%, каза Михаел Объвегър, директор „Консултиране“ в RegioPlan Consulting GmbH, по време на конференцията за имоти Real Vienna, която се провежда във Виена.

Според него това е „лош компромис“, който може да доведе до дългосрочни проблеми при функционирането на мола.

Той каза, че има множество центрове в периода на глобална рецесия, които решават да започнат дейност с голям дял незаети площи, за да не разочароват наемателите си и за да спазят обявения срок.

Проблемът на тази практика е, че тя е успешна само в 1 от всеки 10 случаи, при който площите могат да бъдат отдадени впоследствие, каза той. В девет от 10 случаи търговският център има значителни проблеми с имиджа в очите на посетителите, тъй като в мола остават цели незаети етажи при отдаването. Това не са устойчиви проекти, обясни той.

Според него най-голямата грешка на инвеститорите е била, че не са строили проектите с мисълта за крайните потребители, а са гледали на тях като на част от инвестиционните портфейли.

Проектите бяха строени не за клиентите, а за инвеститорите и за корпоративните брошури, казва той. Това е довело до ситуация, в която на много пазари са се появили повече търговски площи в сравнение с покупателната способност на населението в тези пазари.

Той коментира, че един от проблемите на пазара е, че в много случаи моловете са били построени „прекалено много и прекалено бързо“.

В резултат на това в някои от тях днес половината площи се използват с друго предназначение в сравнение с първоначалното, но това не винаги е устойчив компромис.

В Западна Европа изграждането на търговските центрове през последните 30-40 години се развиваше исторически и бе успоредно на нарастването на покупателната способност на потребителите, отбеляза той.

Наред с това много проекти не са изградени още в началото взимайки предвид максималната търговска площ, която е по силите на пазара, а са били разширявани на по-късен етап.

Това потвърди и Ралф Шеер, управляващ директор за Австрия и Унгария на Drees & Sommer, който каза, че някои предприемачи предпочитат да развиват проекта на фази.

По думите му и в Централна и Източна Европа вече има проекти за разширяване на търговски центрове, като през следващите години вероятно активността по развитие на нови молове ще бъде по-ниска, а ще е насочена по-скоро в разширяване на съществуващите.

Също така някои от вече изградените молове ще се адаптират към новите пазарни тенденции, като ще оптимизират наличните си площи и микса на наематели, ще намират алтернативни предназначения на празните площи и т. н.

По думите на Алфред Немечке, партньор в Nemetschke Huber Koloseus Rechtsanwalte GmbH, в Източна Европа всеки селски кмет иска да има свой мол в селото.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 03:21 | 13.09.22 г.
fallback