Градските хотели в София имат бъдеще и могат да привлекат международни оператори, което ще допринесе за повишаване на нивото на обслужване, стана ясно по време на дискусия по темата, организирана от консултантската компания Forton International и световният й партньор Cushman&Wakefield.
Според статистиката на бизнес консултантите в София функционират едва 5500 стаи, разположени в 3-, 4- или 5-звездни хотели с над 50 броя стаи. В Букурещ например броят на стаите в хотел е 2 пъти по-голям.
„Големият брой 5-звездни хотели, които за съжаление не отговарят на приетия в Европа стандарт за класификация, е първото нещо, което ми направи впечатление при обиколката в България”, разказва Фредерик льо Фишу, мениджър „Хотелски бизнес“ на Cushman&Wakefield.
“Заедно с колегите от Forton направихме „клиентско посещение” без предупреждение в най-популярните и луксозни хотели в София и с изненада установих, че обслужването едва в 2 от 6-те отговаряше на моите очаквания. В същото време цените са ниски спрямо подобни хотели в Централна и Източна Европа. Като оценител на хотели считам, че е време битката за „5 звезди”, която наблюдавам в България, да остане в миналото и да бъде изместена от усилия за подобряване на обслужването, защото то е най-важният актив на всеки хотел, чрез който се привличат и създават лоялни клиенти”, допълва льо Фишу.
Според Фишу сегментът на градските хотели в София все още се намира в етап на растеж и има място за нови проекти, но единствено в центъра на столицата. Консултантът не съветва инвеститорите да залагат на строителство на хотел, ако не разполагат с парцел на много добра локация.
„Навлизането на повече и по-известни оператори ще повиши качеството на бизнеса, тъй като освен резервации по програмите за лоялни клиенти, големите брандове носят със себе си и съответните критерии за обслужване и поддръжка на хотела. Към момента най-актуални остават схемите на директна покупка, франчайз договори или изпращане на мениджърски екип. Която и от последните две опции да изберат, собствениците на хотели трябва да знаят, че критериите са високи, но ефектът при големи обекти с над 100 стаи си заслужава, тъй като повишава пазарната стойност на обекта”, коментира Фредерик льо Фишу.
Хотелите, които разполагат с повече от 100 стаи, могат успешно да привлекат международен оператор. За малките семейни обаче трябва да се търсят алтернативни концепции. Продажбата е най-трудна и въпреки това може да се осигури финансиране до 50% от сделката за покупка.
„Наблюденията ни през последните месеци сочат, че има интерес за пренасочване на инвеститорите от останалите бизнес сегменти в хотелския. Въпреки че предлагането в този сектор все още не е голямо, тази тенденцията крие и големи рискове. Да построиш хотел вместо офис сграда, поради затрудненията в офис пазара, крие рискове и би могло да не е правилното решение, особено, ако теренът е разположен извън централната бизнес зона”, коментира Михаела Лашова, партньор и Мениджър на отдел „Капиталови пазари и консултиране“ във Forton.