През последните години навиците за пазаруване се променят все по-бързо, успоредно с множеството новости в света на потреблението, дизайна и технологиите, които навлизат бързо в нашите домове. Съгласно тези промени собствениците и операторите на търговските формати по света се стараят да отговорят на новите потребности и форми на търсене.
Бъдещето на търговските имоти обаче не е нужно непременно да е свързано с последните джаджи, дигитални приложения и скъпи технологии, пише PropertyWeek.
Всъщност, промените се проявяват под формата на „различно мислене“. Дебатът за това дали новите форми на пазаруване по интернет ще изместят традиционната търговия вече за никого не е новост.
Безспорният ръст на електронната търговия обаче довежда до необходимостта традиционните търговци да търсят нов модел за привличане на клиенти, при който предлагат много повече от просто продукт.
100 магазина от ново поколение
Пример за иновативна компанията в това отношение е японският производител на спортни стоки и аксесоари Asics.
Изданието цитира Фернандо Пена Мулас, мениджър Търговия на дребно в Asics, който обяснява за стратегията на компанията за развитие на формати магазини от ново поколение.
Компанията отвори първия си подобен магазин в Амстердам през декември. Неслучайно той е разположен в близост до Фонделпарк в холандската столица, който е популярен район за тичане.
Мулас обяснява, че магазинът прилича не толкова на търговски обект, колкото на спортен клуб, който предоставя различни услуги на потребителите. Наред със спортните стоки, той предлага и редица помощни съоръжения като душове, шкафчета за личните вещи, за да могат клиентите да го посещават, за да тичат в парка и успоредно с това да пазаруват.
Наред с това той включва „спортна лаборатория“, в която консултантите в магазина анализират потребителското поведение и могат да посъветват клиентите кой е най-подходящият продукт за тях.
Мулас казва, че целта на компанията е да повтори този модел във всички столици и по-големи градове в Европа, Близкия Изток и Африка през следващите пет години. За този период Asics цели да отвори над 100 магазина в региона.
Друг пример е хипермаркетът на IKEA в Пекин, който се е превърнал в истински дом за много от посетителите. Потребителите отиват в него, за да поспят на изложените легла, да си направят снимки с мебелите и да релаксират.
В своя статия, озаглавена „Пекин обича IKEA, но не за пазаруване“ LA Times пише: Когато шведската верига отвори магазина си в Китай през 1999 г. тя се надяваше, че местните потребители ще „прегърнат“ нейните мебели и стоки за бита с иновативен дизайн. Десет години по-късно жителите на Пекин направиха точно това. Може би дори малко в повече.
Потребителите на бъдещето
Всяка седмица хиляди китайски посетители се стичат в огромния магазин - на практика, за да използват изложените продукти. Някои се мушват под завивките на изложените спални за кратка дрямка, други просто лягат, за да почетат книга, а трети се снимат с приятелите си.
Според изданието това е единственият голям хипермаркет в Пекин, в който е позволено да се правят снимки.
Покупката на продукт в магазина идва на втори план.
Необходимостта от промяна води до нови формати и при супермаркетите и магазините за хранителните продукти.
Проучване на Gerson Lehrman Group показва всъщност, че традиционните формати супермаркети вече отстъпват на множество специализирани и тематични формати, чиито продажби се повишават и печелят сърцата (и джобовете) на потребителите.
Според компанията потребителите на бъдещето ще бъдат по-чувствителни към цените, „по-етнически“ и ще разчитат в по-голяма степен на дигиталната комуникация в сравнение с тези от миналото.
Много от супермаркетите и заведенията за хранене, които ще се радват на ръст за в бъдеще, ще бъдат формати, ориентирани към евтиното пазаруване, като американските вериги супермаркети ShopRite и WinCo. Последната е притежавана и управлявана от своите служители и се маркетира като „супермаркет, лидер на ниските“.
Друг формат са национално-ориентираните супермаркети като супермаркетите H-Mart, които продават главно азиатски храни, както и Grand Mart – за корейски продукти.
Проучването посочва също и вериги за различни кулинарни специалитети като американските Trader Joe's, Sprouts и Sunflower, Wegmans и др.