Пазарът на бизнес имоти в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) продължава да се стабилизира, както по отношение на наемната активност, така и на инвестиционния сегмент, сочи доклад.
Пазарът на бизнес имоти в ЦИЕ сега се намира в режим на възстановяване, въпреки че има значителни разлики в скоростта на възстановяване, в зависимост от това кои страни се вземат предвид, коментира Джон Дъкуърт, управляващ директор на Jones Lang LaSalle (JLL) за ЦИЕ.
Със сделки за над 280 млн. евро през 2010 г. Хърватска показва някои първоначални признаци на възстановяване и растящ интерес от страна на инвеститорите.
За разлика от нея Унгария все още се характеризира с известна доза несигурност. Докато икономиката не започне да се възстановява бизнесите и инвеститорите са изключително предпазливи. Донякъде е жалко, че на пазара властва такава ситуацията, тъй като тя замъглява реалните характеристики на пазара, тъй като пазарните и икономическите фундаменти, както и дългосрочните перспективи пред сектора, наистина предлагат някои чудесни възможности за опитните играчи, казва Дъкуърт.
Пазарът в Румъния все още е крехък, въпреки че не е изключено да станем свидетели на изненадващо възстановяване през 2011 и 2012 г., което би доказало теорията, че някои пазари могат да се появят на сцената също толкова бързо, колкото и да се сгромолясат. Подобно на Унгария, за подходящите инвеститори румънският пазар може да се окаже подходящ избор тази година и за напред.
Той добавя, че чешкият и словашкият пазари доказват своята устойчивост като вече излизат от трудния период от 2009 и 2010 г.
„През първото тримесечие на 2011 г. виждаме повече активност (на тези два пазара), отколкото за целите две предишни години и инвеститорите изглежда, че са все по-убедени от настоящия цикъл“, обяснява той.
Полша продължава да се развива със стабилни темпове. Икономическите фундаменти и растящата корпоративна активност са предпоставки за продавачи и купувачи да търгуват на един пазар, който се държи значително по-добре в сравнение с много други на континента.
Единственият проблем в Полша е, че продуктът е ограничен, което от своя страна стимулира възможностите за развитие и финансиране на нови проекти.