Какъв бе профилът на участниците на пазара на жилищни имоти у нас през 2010 г. и какви бяха техните главни мотиви за покупко-продажба? На тези въпроси дадоха отговор специалистите от агенцията Адрес Недвижими Имоти по време на проведена днес пресконференция.
През 2010 г. сравнително висок дял от продавачите на имоти, около 8%, са бивши наемодатели, каза Калоян Богданов, маркетинг мениджър на компанията. Това са собственици, които са се сблъскали с различни проблеми със своите наематели и са решили да продадат имота.
В редица случаи става дума за дългосрочни наематели, които преди това са нямали проблеми с плащането на сметки или наеми, но поради кризата са се изправили пред различни по вид трудности, казват от компанията. В тези ситуация, когато собственикът е купил имота с инвестиционна цел и не смята да го използва за живеене, той решава да пристъпи към продажба.
Около 23% от продавачите през изминалата година са се възползвали от понижените цени и са продали жилището си, за да купят по-голямо. Други 11% са се преместили в имот на по-атрактивна локация. Едва около 7% са тези, които са продали по-голямо жилище и са купили по-малко.
През 2010 започна да намалява и ролята на инвеститорите, които предоставят нови жилища. Най-много сделки (38%) от всички са се сключили с жилища, построени през последните пет години, продавани от първите собственици.
Също така се забелязва значителен спад при продажбите поради опасения дали собственикът ще успее да обслужва своя заем за в бъдеще. Напротив – през второто шестмесечие на 2010 г. купувачите и продавачите имаха все по-ясно изразени очаквания. Първите не само искаха да продадат, но търсеха и определена цена. Купувачите пък търсеха и имот с конкретно ниво на качество, локация, инфраструктура и транспортни връзки.
Броят на продавачите, които са се разделили с имота си поради затруднения в изплащането на кредита, е намалял с 30% на годишна база и през 2010 г. заема дял от 9%.
От наемател в собственик
Около 46% от купувачите през 2010 г. са били такива на първи дом, казват от компанията. Общо 73% от тези, които са купили жилище, досега са били под наем.
„Наемателите решиха, че това е годината, през която трябва да имат собствен имот“, коментират от компанията, като обясняват, че тези купувачи търсят имот в квартала, в който досега са наемали жилище.
По думите на Цветелина Тасева, изпълнителен директор на Адрес Недвижими Имоти, около 32% от купувачите не разполагат с всички средства, необходими за цялата сума за имота, и са принудени да използват заем.
По-различно през 2010 г. беше, че заемите от роднини намаляват значително в сравнение с предходните години. Eдва 0,8% от купувачите са вземали заеми от близки и роднини. Това води до увеличаване на ролята на кредитните институции.
Според Тасева интерес и сделки има и с къщи в крайградските части на големите градове като София, Варна, Бургас, Пловдив и Стара Загора.
Това са определена категория хора, които предпочитат по-спокойна среда, но интерес има и от чужди граждани. През 2010 г. това са предимно руснаци. Те се ръководеха отново от цената. Няма големи сделки с къщи, а само такива на определена цена, уточнява тя.
Ако през 2009 г. имаше пазар на купувача и десеткратно предложение на продавачи в сравнение с купувачи, то през 2010 г. се достигна до сравнително паритетно предлагане между двете страни.
Метрото като фактор
Повишава се и близостта на имота до метростанция като фактор за избор на дадена локация, казват от компанията. Това важи както за съществуващите станции, така и за тези, които са в процес на строеж и предстои да бъдат открити.
Наблюдава се повишение на интереса към имоти в квартали като Дървеница, Дианабад, Мусагеница, Банишора и др. В тези райони се усеща известен натиск върху търсенето на двустайни апартаменти, които вече не са в такова голямо количество като преди година.
От другата страна, обратна тенденция се забелязва в надценени квартали като Лозенец, Изток, Изгрев и др. Квартали като тях, които попадат на трасето на метрото, започват да губят поради факта, че на разстояние една станция с метрото се намират имоти на 10% по-ниски. Тази тенденция ще се вижда много по-силно до 2012 г., коментираха от компанията.