fallback

Новата арабска мечта – релси в пустинята

Инвестициите в жп мрежа, която ще свърже ОАЕ със Саудитска арабия и Оман, ще бъдат 11 млрд. долара

14:21 | 13.01.11 г.
Автор - снимка
Създател

Обединените арабски емирства (ОАЕ) може да се похвалят с най-високата сграда, с изкуствен остров под формата на палма, но сега имат нова амбиция – да свържат градовете чрез железопътни линии в пустинята.

Седемте емирства, които вече инвестират в мащабни проекти за летища, пътна и друг вид инфраструктури, за да привлекат и подкрепят растящата си търговия, сега залагат на железопътните връзки, за да стимулират още повече ръста.

Множество компании от Китай и Европа се очаква да се съревновават в усвояването на 11 млрд. долара, които ще бъдат инвестирани в жп проектите на ОАЕ, които е планирано да бъдат завършени до 2017 г.

Въпреки че страната се бори да възстанови позициите си след дълговата криза в Дубай от 2009 г. и отлива на инвеститорите, тя смята, че ще генерира достатъчно икономическа активност, за да оправдае заплануваните жп проекти, пише Ройтерс.

Дубай все още изгражда метро мрежа, стартирала през 2009 г., която да свързва моловете и бизнес районите в емирството, но броят от пътници е все още ограничен, което повдига въпроса дали изграждането на жп мрежа е добра идея в страна, доминирана от коли, които се движат с евтино гориво.

Първият проект се очаква да бъде завършен през 2014 г. В крайна сметка мрежата се планира да свързва ОАЕ със Саудитска Арабия и Оман.

От компанията, управляваща проекта - Union Railway, говорят за висок интерес към проекта за първоначалните работи като подготвянето на терена и полагането на релсите.

„Имаше компании от Китай, Корея, Австралия и Европа“, казва Ричард Баукър, изпълнителен директор на компанията.

За проектния мениджмънт компанията вече избра консорциум между американската Parsons и Systra.

Водещи европейски логистични и инженерни фирми като френската Alstom, германската Siemens, както и канадската група Bombardier, също се очаква да подадат оферти за търговете.

Товарните влакове за тежкотоварни стоки като цимент, алуминий и стомана, ползващи мрежата, се очаква да развиват скорост до 120 км/час, а останалите влакове – до 200 км/час.

Развитието на жп инфраструктурата е провокирано отчасти и от необходимостта за транспортиране на петрол и газ в ОАЕ – третият по големина износител на петрол в света и собственик на петите по големина газови залежи в света.

Инициативата за проектите обаче е продиктувана от надежди, че те ще повишат диверсификацията на икономиката на ОАЕ, която е до голяма степен зависима от приходите от петрол и газ, и която бе значително засегната от финансовата криза.

Рентабилността на трансарабския жп проект ще се покачи, ако страните от Залива се обединят около спецификите на жп плана и ако бъдат преодолени редица политически разногласия, които вече няколко години препятстват реализацията на проекти като „Мост на дружбата“ между Катар и Бахрейн, пише изданието.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:09 | 13.09.22 г.
fallback