Известно раздвижване на пазара на ваканционни имоти в българските зимни курорти забелязват специалисти през последните месеци.
Това споделиха участниците в конференцията за имоти BalREc, която се проведе миналата седмица с медийното партньорство на Investor.bg.
За разлика от имотите в летните курорти, към които основно се насочват руските купувачи, пазарът в зимните курорти до голяма степен остана в сянка, след като британските купувачи се оттеглиха от пазара.
По думите на Евгени Спиров, съдружник в "E&S имоти", което има проекти за ваканционни имоти в района около Смолян, към имотите в региона също има интерес от страна на руснаци, но в много по-малка степен отколкото на морето.
Той обаче каза, че на базата на опита от руския пазар през последните години може да се твърди, че те не познават България.
Голяма част от тях са запознати със Слънчев бряг и Златни пясъци, но не знаят нищо друго за страната. Много си представят, че България е равна като Унгария, няма планини и минерални извори, които също представят големи възможности, коментира той.
Спиров каза, че през последните месеци за пазара на имоти в планинските курорти има нов „полъх“, който се надява да продължи и занапред - гръцките купувачи. След отварянето на новите пропусквателни пунктове интересът от страна на купувачи от южната ни съседка нараства. Именно те се насочват по-скоро към планинските курорти, отколкото към Черноморието.
Маню Моравенов, изпълнителен директор на ФеърПлей Пропъртис, която също има проекти в планинските курорти, също каза, че на този пазар се забелязва малка доза оптимизъм. През последните 3-4 месеца се наблюдава известен ръст на продажбите в тях.
Въпреки това участниците в дискусията се обединиха около мнението, че активността в сегмента е далеч от нивата преди кризата, когато многобройни инвеститори от Великобритания и Ирландия купуваха по няколко апартамента. Някои от тях купуваха по интернет, дори без да видят имота.
След като кризата засегна значително пазара на имоти и финансирането за изграждането и покупката на имоти изчезна, много от проектите бяха замразени, а купувачите се озоваха в ситуацията, в която не можеха да обслужват своите кредити.
В резултат на това редица от тези проекти останаха недовършени и наполовина празни и единствено руските купувачи спомогнаха някои сегменти от пазара все още да продължат да се развиват.