Най-голяма част от продаваните в момента ваканционни имоти у нас са в летните курорти. Това е така, защото най-голяма част от купувачите са руснаци, коментират експерти.
Общо 90% от купувачите на нашия пазар в момента са руснаци, които познават страната ни главно като лятна дестинация, каза Мариана Даскалова, търговски директор на GreenLife по време на конференцията за имоти BalREc, която се проведе с медийното партньорство на Investor.bg.
По данни на компанията, сред останалите 10% са поляци, англичани, скандинавци, като запитвания има и от украинци и арменци.
Цените са се върнали на нивата от преди пет години, или между 600 и 1200 евро на кв. м. През 2007 г. те са били средно между 800 и 1500 евро, а през 2008 – между 950 и 2200 евро на кв. м. През последните две години те са отново от 600 до 1400 евро, каза тя. Едва 35% са семейни двойки между 40 и 60 години.
Даскалова каза, че клиентите на нейната компанията също са предимно руснаци, като 65% от тях са между 25 и 35 годишни – млади семейства с деца. Едва 35% са семейни двойки между 40 и 60 години.
Мотивите за покупка при двете групи са различни – за богатите е въпрос на престиж да притежават апартамент на българското крайбрежие, а другите – за собствено ползване.
Клиентът идва с нагласа за цена до 30 хил. евро за студио, до 60 хил. евро за апартамент с 1 спалня, до 100 хил. евро за апартамент с 2 спални и до 200 хил. евро за къща, посочи тя.
Принципно руснаците търсят максимално разсрочване, но за най-добрата цена и максималните отстъпки са готови да платят 100%.
До преди няколко години българското Черноморие и имот у нас за руснака беше предимно Слънчев бряг. През последните години обаче интерес има и към Созопол, Лозенец, Царево и други курорти. Днес той е много информиран и запознат с тези инвестиции.
Руснаците търсят основно апартаменти в напълно завършени проекти, с добра локация и максимален брой удобства. Те изключително много държат на изградената инфраструктура.
Евтина дестинация
Според Антония Вирт, председател за България на Международната федерация за недвижими имоти (FIABCI), руските купувачи се интересуват да са по-близо до морето, да имат гледка, да виждат плажа или морето.
Тя също потвърди, че недобрата инфраструктура е един от най-големите проблеми в нашите курорти, които „много дразнят“ руснаците.
Тя каза, че България се конкурира за руските купувачи заедно с по-стари пазари като Испания и Черна гора. Спрямо такива пазари обаче България има няколко неоспорими предимства – географската и културна близост до Русия, манталитетът, религията, сравнително лесните процедури за осъществяване на сделка и възможността на купувачите да получат многократна виза. Също така плановете България да се присъедини към Шенгенското споразумение догодина също много привличат руснаците, добави тя.
Това, което според нея трябва генерално да се промени по отношение на българския пазар, е страната да не се продава като евтина дестинация.
Тя смята, че руснаците са на мнение, че България трябва „да излезе напред като дестинация за здравословен начин на живот“.
По мнението на Маню Моравенов, изпълнителен директор на ФеърПлей Пропъртис, е много важно как позиционираме нашия продукт на пазара. Според него страната ни вече е открила правилната ниша и това са именно по-евтините имоти.
По-голямата част от руските купувачи, които инвестират напоследък, са с бюджет до 50 хил. евро.
„По-скъпите проекти поемат (едва) 10-15% от руснаците... Масово руснакът, който е над средно ниво предпочита да закупи имот в Централна и Западна Европа“, коментира той.
Още от BalREc:
Има ли всъщност кредитиране за пазара на жилищни имоти?
Ипотечната активност на банките - очаква се раздвижване
Богати спрямо всички останали на жилищния пазар у нас
П. Илчев: Големите молове са по-защитени от провал
М. Згурев: Розовата серия при моловете свърши
Държавата планира високотехнологичен парк с бизнес инкубатор в Божурище
Плевнелиев: От 1 евро, вложено в магистрала, възвръщаемостта е 2,5 евро