fallback

Богати спрямо всички останали на жилищния пазар у нас

Сериозното разслояване между хората с високи доходи и останалите ще задълбочава сегментирането на пазара на жилищни имоти

12:44 | 15.11.10 г. 3
Автор - снимка
Създател

На българския пазар на имоти все по-отчетливо се наблюдава ценова сегментация, според която купувачите и имотите, към които има интерес за закупуване, се делят на скъпи и качествени и всички останали.

Този въпрос бе и една от обсъжданите теми по време на конференцията за имоти BalREc, която се проведе в петък с медийното партньорство на Investor.bg.

В този контекст започва да се откроява и разграничението в качеството на проектите, които се изграждат в момента.

Атанас Буглов, управител на производителя на строителни материали Wienerberger, каза, че към момента се наблюдава интерес към строителните материали, но не и към качеството. По думите му редица клиенти строители купуват от компанията, но се интересуват главно от продуктите с най-ниските цени.

„Ако пазарът започне да расте, производителите ще отговорят адекватно“, коментира той. „Проблем е липсата на информираност и на образованост, най-вече сред крайните купувачи“.

Георги Ранчев, управител на Residential Park Sofia, каза, че има значително повече продажби на жилища в проекта в сравнение с миналата година. Въпреки това пазарът е ограничен до хората с високи и средни доходи. Той обясни това с наличието на сериозни демографски промени в структурата и състава на обществото.

Има и социални промени – сериозно разслояване между хората с високи, средни и ниски доходи, каза той, като прогнозира, че купувачите с по-високи доходи вече са значително по-активни, като тази активност за в бъдеще се очаква да расте още повече. Тази тенденция води до стремеж на обособяване на богатите в среда с по-високо качество, посочи той.

„Те тепърва ще стават по-малко толерантни към проблемите в градовете, в които живеят – социални, културни и инфраструктурни. Те ще търсят по-добра среда. Това е свързано и с по-доброто качество на продукта“, каза той.

Концентрацията на богати и добре образовани клиенти е почти изцяло в София, което означава, че пазарът все още има голям потенциал за развитие, смятат специалистите.

Клиентите са безкомпромисни по отношение на локация и инфраструктура. Те чакат и искат да видят продукта сега, бъдещето време вече не е интересно за тях, каза Ранчев по отношение на продажбите на зелено, които почти изчезнаха след началото на кризата.

Буглов коментира, че въпреки очакванията, че кризата ще отсее високото качество от ниското, много от проектите, които трябваше да бъдат оценени като висококачествени, в процеса на развитие претърпяха негативна промяна. Инвеститорите са започнали да развиват проекта си при очакванията за едни продажни цени, но сега цените са далече от тези нива. Затова в момента те са принудени да правят компромиси с цената и качеството на изпълнението, за да могат да го довършат и да го продадат.

Това води до размиване на категорията качество по отношение на очаквания, търсене, маркетиране и реално предлагане.

Налице е обаче и казусът, че онези от клиентите, които могат да си позволят високо качество, в момента могат наистина да си позволят висококачествени имоти на много разумна цена. За разлика от тях тези, които остават изолирани извън най-горния ценови сегмент, трябва да се примиряват с продукти, чието качество в много случаи е неприемливо.

Още от BalREc:

Ипотечната активност на банките - очаква се раздвижване

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:55 | 13.09.22 г.
fallback