Румъния остава страна на моловете, като в този сегмент се насочват повече инвестиции, отколкото за развитието на производствени съоръжения, пише ZF.
Инвеститорите в имоти са завършили или планират да завършат търговски центрове на обща стойност над 400 млн. евро до края на 2010 г., което е най-ниският обем от инвестиции, отчетени в тази област на румънския пазар през последните четири години.
Тази стойност обаче е значително повече от капиталите, които се насочват към изграждането на заводи, пише изданието.
През всяка от предходните три години инвестициите в молове бяха на стойност между 650 и 980 млн. евро. След почти 3 млрд. евро общи инвестиции в търговски центрове обаче, пазарът постепенно започва да спада.
Само през 2010 г. е било насрочено или предстои откриването на два мола в Букурещ, един в Арад, първия мол в Караш-Северин в Западна Румъния и първия мол в Бая Маре в северната част на страната.
По отношение на производството Procter & Gamble инвестира 100 млн. евро за своя завод в Урлати, което е по-малко от инвестицията в мола в Бая Маре. Renault пък инвестира по-малко в своя тестови център, в сравнение с инвестицията на австрийската Sparkassen в нейния мол Sun Plaza в Букурещ – един от двата мола, които бяха открити в румънската столица.
Въпреки че обемът им е значително по-нисък, инвестициите в моловете продължиха да следват същата посока – потреблението. По отношение на производството единствено инвестициите в някои проекти за вятърна енергия могат да се конкурират с обемите, заделени за търговски центрове, пише изданието.
„Мисля, че ще виждаме все по-малко и по-малко пари, насочени към потреблението – няма да има нови инвестиции в молове, защото много от тях в момента се справят зле; докато обемът на инвестициите в производство ще се покачва, тъй като Румъния е все още евтина страна, а такива пазари са привлекателни“, коментира Андрей Дяконеско, управляващ партньор в инвестиционния консултант Capital Partners.