Международните търговски вериги все още проявяват интерес към възможностите за експанзия в Централна и Източна Европа (ЦИЕ), но липсата на опитни местни партньори препятства това разширяване, смятат експерти.
Техните планове са затруднени поради недостатъчната експертиза на местно ниво от страна на играчи, които да разбират „мащаба на техните амбиции за експанзия“, пише Europe-RE.
Изданието цитира Андрю Харди, международен директор на компанията за имоти RED Projects.
„Търговците не са се отказали от тези страни; те са първостепенни възможности за експанзия, каквито съществуват все по-малко и по-малко в Европа, но без достатъчно финансова подкрепа местните партньори нямат онази агресивна стратегия за експанзия, каквато много от международните търговци трябва да възприемат“, коментира той.
Има разбира се и изключения като Mango, който увеличава партньорите си, за да подпомогне своята експанзия, както и H&M, който навлиза в Румъния чрез своите операции в Полша.
Въпреки това липсата на опит на местно ниво е накарала някои марки да работят директно със строителни предприемачи и инвеститори или, в някои крайни случаи, да спрат дейността си в краткосрочен план.
По отношение на Румъния Харди казва, че един от проблемите е неразвитата пътна инфраструктура. В това отношение страната трябва да се възползва по-добре от наличните капитали от ЕС.
„След пет години Румъния трябва да е подобрила до голяма степен своите транспортни връзки, което ще спомогне да приравни инфраструктурата на страната до тази на други страни в ЕС“, казва той.
Благодарение на прилив от нови инвестиции и работни места в Румъния, в следствие на нейното присъединяване към ЕС, заедно с България, румънците разполагат с повече пари за харчене от много други, тъй като ипотечната и спестовната култура тепърва ще се разпространят в страната, а разходите за живот остават по-ниски.
Наред с това обаче развитието на търговския сектор в Румъния би могло да се ускори, ако компаниите в страната взаимстват опит от своите международни колеги.
Въпреки че някои от играчите в Румъния са демонстрирали желание за споделяне на опит и изграждане на своя бизнес, голяма част от тях все още предпочитат да „играят сами“, казва Харди.
„Това, което осигурява инвестициите на даден международен търговец в една страна, е ясното разбиране на партньора на неговите нужди“, добавя той.