fallback

Продължават премеждията при привличане на наематели в новите молове у нас

За промените на пазара на търговски площи у нас - генерални и необратими

12:32 | 13.08.10 г. 6
Автор - снимка
Създател

Докато през 2006 г., когато се откриваха първите молове у нас, заетостта в тях беше почти (дори над) 100%, то пловдивският мол „Галерия Пловдив“, който започна работа през април, стартира със заетост от едва 8,4% от площите.

Това е само един от примерите за мащаба на промяната на пазара на търговски площи у нас и сигнал, че инвеститорите и операторите на търговски центрове за в бъдеще ще трябва да полагат все по-големи усилия, за да привличат нови наематели.

Ясно е единствено, че пазарът на търговски площи в страната се развива, преминава към нов и по-зрял етап, съпроводен от редица специфики в съответствие с моментната ситуация в сектора и по-общо - в икономиката. Като такъв, нито той, нито потребителите на него, някога ще бъдат отново както в началото – благосклонни, толерантни към грешки и еуфорични. Тези промени са генерални, трайни и необратими.

Въпреки че от инвеститора в мола в Пловдив – инвестиционния фонд European Convergence Development Company plc (ECDC) – уточняват, че през април молът беше неофициално открит, като се планира официално да отвори врати в края на септември, от компанията не крият, че срещат значителни затруднения в договарянето на нови наематели.

Рекордна година

Общо пет мола отвориха врати у нас от началото на годината, което добави над 200 хил. кв. м нови търговски площи на пазара в страната.

Още пет (а според някои източници – седем) се очакват и до края на 2010 г. в различни градове, с което общият обем от площи, който в момента е повече от 450 хил. кв. м, ще се увеличи с още 126 хил. кв. м, сочат специалисти.

С това, въпреки кризата и многобройните предизвикателства на пазара на имоти, 2010 г. се очертава като рекордна година по отношение на нови търговски центрове у нас.

Наред с това по някои данни в момента у нас има проекти за търговски центрове с обща площ от поне 550 хил. кв. м, които са замразени.

Всичко това направи сегментът изключително предизвикателен за основните играчи на него, които все още не са прекратили дейност, а активните наематели, които продължават да разширяват мрежите си – основно международните търговски вериги – станаха все по-предпазливи.

Под очакванията

След отварянето на „Галерия Пловдив“ фондът ECDC привлече и нови наематели, в резултат на което към края на юни заетостта в търговския център се повиши до 37%. Този резултат обаче е все още незадоволителен, дори според собствените оценки на компанията.

„Тази стойност е под предишните очаквания на управляващото дружество [на фонда] и е отражение на общата затруднена среда в областта на търговията на дребно в България в момента“, се казва в съобщение на компанията.

Понастоящем се водят преговори и с нови наематели, с които общата заетост в центъра се очаква да се повиши до над 70% до края на септември.

Липсата на достатъчно наематели често води до редица усложнения във функционирането на търговския център и налага промени в първоначалния бизнес план, които могат да засегнат множество заинтересовани страни, участващи пряко или непряко в проекта.

Ликвидни проблеми

В случая с „Галерия Пловдив“ ниското ниво на заетост и временните гратисни периоди в наемите, предоставени на наемателите, са предизвикали „краткосрочни ликвидни проблеми“, казват от фонда. Това може да доведе до необходимостта от преструктуриране на някои от условията по банковото финансиране, предоставено на компанията за проекта, както и на споразуменията с някои от ключовите доставчици на услуги за мола.

Фондът ползва заем от 44 млн. евро за реализацията на проекта, предоставен от Райфайзенбанк през 2007 г. Преди година компанията осигури допълнително финансиране за мола.

Бавното наемане на площите накара компанията да отложи отварянето на центъра с повече от година.

За пореден път беше отложено и откриването на друг мол на ECDC – този в Русе. Сега той се очаква да бъде отворен в началото на ноември в сравнение с планираното откриване за септември. Забавянето се дължи отчасти на закъснение в изграждането на прилежащата инфраструктура около обекта, както и на „трудните пазарни условия, които съществуват в регионалните градове в България“, уточняват от компанията.

Работата по проекта отчасти е улеснена поради факта, че много от останалите запланувани проекти за търговски центрове в града бяха замразени или отложени за 2011 г. Според компанията това е довело до известен ръст в интереса от страна на потенциални наематели през последните месеци и съответно – до напредък при преговорите с някои ключови модни и развлекателни марки.

Въпреки това и този проект е далеч от стабилен дял на запълняемост. По-рано тази година бе съобщено, че нивото на заетост в него е около 20%. От компанията се надяват до момента на отварянето този дял да бъде 75%.

Остават замразени и проектите на компанията в Бургас и Сливен, тъй като „не е било отчетено забележимо подобрение нито в условията на банковия пазар, нито в търговския сектор“, казват от ECDC.

В края на юни бе обявено, че фондът ще търси начини за продажба на активите, чието развитие е завършил през предходната година. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:20 | 14.09.22 г.
fallback