Наемите на първокласни площи по главните търговски улици в София достигнаха най-ниските си нива от 2002 г. насам – около 55 евро на кв. м на месец, сочат данни от анализ на консултантската компания Forton International. Пиковата си стойност от 120 евро/кв. м наемите са достигнали през 2005 г., след което постепенно се понижават, става ясно от анализа.
Спадът на наемите през второто тримесечие на годишна база е над 30% за София и между 43% и 50% за другите големи градове, отчитат от компанията.
Ниските наемни нива активизират една от дългоочакваните тенденции – окрупняване на помещенията и оформяне на по-малко на брой, но по-големи магазини, които ще удовлетворят изискванията и търсенето на големите световни марки, коментират консултантите. Очаква се появата на тези представителни магазини да промени и облика на самите улици, като ги направи по-привлекателни и ги доближи до тези в останалите европейски столици.
При търговските центрове второто тримесечие на годината донесе рекорден обем нови търговски площи, сочи доклада. По данни на компанията през периода са пуснати в експлоатация 163 хил. кв.м търговски площи, основно в резултат на откриването на мащабни проекти в трите най-големи български градове – The Mall в София, Galeria Plovdiv в Пловдив и Grand Mall във Варна. Така към края на юни общият обем модерни търговски площи в страната възлиза на 485 хил. кв. м.
В резултат на това България се покачи в европейската класация за площи в търговски центрове на 1000 души население, изпреварвайки Украйна и Гърция по този показател. На 1000 българи вече се падат средно по 63,89 кв.м търговска площ, като показателят е най-висок в Габрово – 279 кв. м и във Варна – 278 кв. м. В Габрово функционират два сравнително големи търговски центъра при население от едва 65 хил. жители, докато Варна дължи позицията си на отварянето на Grand Mall, който предлага 52 хил. кв. м търговска площ, обясняват от компанията.
„Размерът на откритите за три месеца модерни търговски площи е рекорден за последните години. Този значителен обем за съжаление се появява в период на продължителен спад на потреблението, което доведе до висок процент свободни търговски площи в новоизграждащите се проекти най-вече извън столицата”, коментира Димитър Киферов, мениджър „Търговски площи“ в компанията.
„Трудностите при отдаването под наем оказват натиск върху инвеститорите и повечето предстоящи за откриване проекти, които трябваше да излязат в средата на 2010 година, вече са отложени за 2011-2012 година”, признава Киферов.
Въпреки свитото потребление интересът към първокачествените локации остава висок. Това е най-вече валидно за новите модерни търговски площи в София.
„Условията у нас се оказват много привлекателни за големите международни марки, които се радват на добри нива на продажби. Сега е моментът на експанзия за тях, тъй като в момента могат да договорят изключителни условия за наем, с което да осигурят успешното си развитие в дългосрочен план”, коментира Киферов.
В продължение на тенденцията от 2009 г. и в моловете, и по търговските улици се отчита сериозно намаление на наемните нива. Интересен факт е, че все още се наблюдава съществена разлика между наемите в моловете, отворени в периода 2006-2008 г., и новооткритите търговски центрове, като наемните нива в по-старите обекти остават по-високи, тъй като договорите за наем при тях са подписани преди 2008 г.
Нивата на доходност за първокласни/висококачествени активи в сегмента остават непроменени спрямо предходното тримесечие и са респективно 9% за търговските улици и около 9,5% за моловете.
Очакванията на Forton са пазарът да се възползва от по-слабо активния период, за да се преструктурира, като се появят и нови формати на търговски площи. Пример за такива са ритейл парковете, при които инвестиционните разходи са значително по-ниски от инвестицията в търговски център и при това с много по-кратки срокове за изграждане.
Като контрапункт на нарастващите незаети площи, в столицата инвеститорите видимо проявяват оптимизъм за бъдещето на този сектор, като в последните месеци наблюдаваме съживяване на инвестиционната активност в посока стартиране на нови мащабни проекти.