Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) наложи имуществена санкция от 100 хил. лв. на Райфайзенбанк България ЕАД за извършено нарушение на Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК).
Глобата е по същия случай, за който през октомври миналата година банката беше санкционирана с 5,584 млн. лв.
Производството е образувано след сигнал на гражданин срещу банката за това, че той и съпругата му, като клиенти по договор за ипотечен кредит, получават бонус безплатна застраховка „Живот“ за целия период на договора, който впоследствие е едностранно прекратен от финансовата институция от 1 юни 2006 г.
За прекратяването гражданинът научава, след като през 2009 г. съпругата му е починала и той е предприел необходимите действия за оповестяване на настъпилото застрахователно събитие.
Комисията първоначално прецени, че липсата на обяснения относно причините, наложили прекратяването на договора, показват намерението на финансовата институция да използва безплатното предлагане на застраховката като способ за привличане на клиенти, с което уврежда интересите на конкурентите на пазара.
Върховният административен съд обаче върна преписката за ново разглеждане, като потвърди наличието на нарушение. Но тъй като то е осъществено през 2006 г., по време на действие на отменения ЗЗК, приложение следва да намери нормата, която предвижда налагане на имуществена санкция от 5 хил. лв. до 300 хил. лв. Тоест глобата от 5,58 млн. лв. се оказва твърде висока.
Освен това, според сегашното становище на КЗК, дружеството е предприело необходимите действия, за да ограничи последиците от нарушението.
Освен сключеното още в хода на производството споразумение между банката и засегнатото лице, на 01.12.2009 г. Райфайзенбанк сключва със ЗК „Уника Живот” АД също и Анекс към прекратения Договор за групова застраховка „Живот” на получателите на кредити на банката.
По силата на този Анекс от 01.12.2009 г. се възстановява действието на прекратения на 01.06.2006 г. договор, като застрахователят покрива застрахователните събития смърт и трайна неработоспособност над 50% от злополука и/или заболяване, настъпили след 0:00 часа на 01.12.2009 г., включително и когато те са настъпили в резултат на установени злополуки и/или заболявания в периода от 01.06.2006 г. до 01.12.2009 г.
„По този начин банката не само е ограничила негативните последици от своето противоправно поведение, но е способствала в максимална степен за тяхното отстраняване, което действие има положителен ефект за засегнатите трети лица-нейни клиенти по прекратения застрахователен договор“, се казва в становището на регулаторния орган.