През 2007 г. темата за „мъртви” или „умиращи” молове (т.е. такива с ниска степен на заетост и слаб трафик на купувачи) звучеше твърде екзотично у нас. Три години по-късно обаче ситуацията на пазара е коренно променена и подобни словосъчетания сякаш не стряскат никого.
„Някои магазини ще загинат и някои молове също ще загинат”, прогнозира по време на Първата годишна конференция на Асоциацията на търговските центрове (ICSC) в София Ричард Макдоналд, председател на Управителния съвет на Лендмарк Пропърти България.
Дискусията търсеше пресечна точка на интересите на собственици на молове и наематели, каквато обаче се оказа трудно да бъде намерена.
Само допреди няколко години в България имаше списък с чакащи наематели, всичко се движеше от общия успех, но с настъпването на кризата само тези молове, които бяха в напреднал етап на строителство, бяха завършени и отворени, припомни накратко Йорго Интзиадис, генерален секретар на Българската Ритейл Асоциация.
„Първо се срина провинцията, година по-късно и София. Всички разбраха, че „Царят е гол”, имаше отричане на проблема, после дойдоха стачките...“, разказа той.
Според него има случаи, в които оборотът на магазина не може да покрие наема, и към момента е справедливо наемът да се определя от оборота.
Интзиадис оприличи партньорството между собственици и наематели на брак и предупреди, че трябва да се правят компромиси, за да се запази.
В този брак обаче има и трета страна – банките, коментира Макдоналд, посочвайки, че собствениците имат да изплащат кредити „Реалността да управляваш мол днес е мрачна, не е лъскава“, допълни той.
По думите му един мол не може да стои с празни магазини, но не може да стои и с магазини, които не плащат наема си.
„Несъмнено е криза, правим компромиси всеки ден. Решенията се вземаха преди 2-3 години, а днес не можем да изпълним очакванията“, каза Шалом Мор, изпълнителен директор на GTC България, която има няколко проекта за молове в страната.
По думите му трябва са се направи така, че продуктът да е устойчив за предприемачи и за търговци. Той даде пример с голямата конкуренция между Боинг и Ербъс. Навремето Боинг събрали всичките си купувачи на голяма среща и ги запитали какъв продукт искат, при които открили, че трябва да направят драстични промени. От тази гледна точка за пазара предстоят големи промени, коментира Мор.
Сътрудничество, положително мислене и комуникация са пътят към успеха и за двете страни, според Васил Райчев от HOT Spot Fashion Stores. Нужни са бърза реакция и обединяване на усилията, допълни Интзиадис. По думите му в крайна сметка потребителите ще определят какво ще стане на пазара и те ще бъдат сурови.