Професионалните предприемачи на търговски центрове за в бъдеще ще използват нови метрики в измерването на потенциала за инвестиция при развитието на даден проект. Това мнение представи Марк Гърни, директор Проектиране в германската строително-инвестиционна компания ECE Projectmanagement GmbH по време на Първата годишна конференция на Асоциацията на търговските центрове (ICSC), която се провежда днес в София с медийното участие на Investor.bg.
По думите на Гърни досега предприемачите са се фокусирали главно върху възвръщаемостта спрямо разходите, направени за изграждане на проекта, като краен и най-важен фактор за потенциала на даден мол. За сравнение, за в бъдеще те се очаква да отдават все по-голямо значение на рентабилността и факторите, които са директно свързани с печалбата.
Той илюстрира думите си с пример за проект на компанията в процес на развитие, който тя е решила промени, така че да повиши рентабилността спрямо първоначално замисления проект. Това е довело до повишение на разходите със 100 евро на кв. м, което от инвестиционна гледна точка е истинско „бедствие“, коментира Гърни. Въпреки това в резултат на промените компанията е успяла да повиши наемите в центъра средно с 2 евро на кв. м, което е огромно подобрение на общите показатели в дългосрочен план.
Също така той очерта няколко различни вида потребители, поведението на всеки от които играе различна роля върху функционирането на търговския център. Различните потребители, от своя страна, реагират различно и имат нужда от различен вид среда в самите търговски центрове.
Проучване на веригата търговски центрове Westfield очертава два основни вида потребители – такива, които обичат да пазаруват, и такива, които мразят, посочи предприемачът. И двата вида, от друга страна, биват фокусирани и нефокусирани купувачи. В резултат от тези критерии се обособяват няколко „подвида“ потребители като: такива, които само се разхождат в мола, но нямат намерение да пазаруват; потребители, които пазаруват, но търсят предимно промоции; „навигатори“ - млади потребители, насочени към новостите в модата, до голяма степен определящи новите тенденции; и потребители, които следват „навигаторите“.
Последните два вида (фокусирани купувачи, отворени към иновативни и модерни продукти) са основните двигатели за развитието на търговския център, тъй като са най-активните купувачи. Въпросът е дали техният брой ще се покачва или понижава за напред. Гърни обясни, че в търговските центрове на Westfield в САЩ тези два вида формират общо 52% от продажбите. Специално за Западна Европа според него броят на тези купувачи ще се повишава.
В резултат на това самите търговски центрове също променят своята стратегия и начина, по който се опитват да достигат до потребителите. Центровете, насочени предимно към потребители „навигатори“ използват по-наситен дизайн и интериор, както и агресивни визуални и графични елементи, на които въпросния тип потребители реагират положително (въпреки че дразнят други потребители).
В обобщение той каза, че за в бъдеще центровете ще бъдат в значително по-голяма степен насочени към печалбата и факторите, свързани с нея, към иновативните и ефективен дизайн, както и към активните и „нефокусирани“ купувачи.