fallback

България си върна част от привлекателността за търговските вериги

Страната ни напредна с 2 позиции до 19-то място от общо 30 развиващи се пазара в индекс на A.T. Kearney

10:27 | 22.06.10 г.

След като миналата година отстъпи с пет позиции в глобална класация на развиващите се пазари по привлекателност за експанзия на търговските вериги, тази година България напредна с 2 места в индекса на консултантската компания A.T. Kearney.

Страната ни заема 19-то място сред общо 30 развиващи се пазара в индекса на компанията 2010 A.T. Kearney Global Retail Development Index.

България остава в ранната инвестиционна фаза с ограничен брой местни търговски вериги, се отбелязва в коментар за страната към индекса.

От присъединяването на България към Европейския съюз през 2007 г. на пазара са навлезли чужди вериги, за да си осигурят добра пазарна позиция. Carrefour избра България за ключов пазар в Източна Европа за отварянето на първия си хипермаркет през 2009 г., скоро последва и базираната в Словения Mercator, отбелязват авторите на доклада. Немските групи Metro, Schwarz и Rewe имат дялове по между 5 до 10% всяка и сега са пазарни лидери, пише още в проучването.

В него се отбелязва още, че покупателната способност се различава силно между столицата София и селските райони.

Ръстът на търговските вериги в големите градове в България ще се движи основно от хипермаркети, обекти от типа cash and carry и дискаунт магазини, докато в по-малките градове успешни ще са съвременни супермаркети, прогнозират още от компанията.

Индексът се публикува от 2002 г. и има за цел да помогне на търговските вериги да определят приоритетите си при разработване на глобалните си стратегии, като класира привлекателността за търговска експанзия в 30 развиващи се пазара на базата на 25 променливи стойности, сред които икономически и политически риск, привлекателност на пазара, нива на насищане на пазара и разликата между ръста на брутния вътрешен продукт и ръста на търговията на дребно.

България има 60,8 точки по показателя „Риск“, като нулевата стойност означава висока степен на риск, а 100 точки – ниска. По показателя „пазарна привлекателност“ страната ни получава 49,7 точки от възможни 100 за най-голяма привлекателност, а по „насищане на пазара“ - 18,8 точки, като нулева стойност обозначава наситен пазар, а 100 точки – ненаситен.

Топ 10

10-те топ държави тази година са най-разнообразният микс от големи и малки пазари в деветгодишната история на индекса: Китай, Кувейт, Индия, Саудитска Арабия, Бразилия, Чили, ОАЕ, Уругвай, Перу и Русия в тази последователност.

Китай се завръща начело на класацията за първи път от 2002 г., а миналогодишният лидер Индия отстъпва до трето място.

Районът на Близкият изток и Северна Африка предлага най-вълнуващи възможности за ръст за международните вериги, като осем държави от този регион попадат сред топ 21: Кувейт (2), Саудитска Арабия (4), ОАЕ (7), Тунис (11), Египет (13), Мароко (15), Турция (18) и Алжир (21). Гъвкава по време на кризата е и Латинска Америка, като четири държави оттам са в топ 10.

От съседните на България държави, включени в индекса, Турция е 18-та, Македония е 20-та, а Румъния – 28-ма.

Какво казват самите търговски вериги

Като част от тазгодишното проучване от A.T. Kearney са анкетирали също и 60 директори на вериги от цял свят да посочат тенденции и да коментират подреждането в индекса.

Китай, Индия, Бразилия и Русия остават пазарите с най-висок приоритет за търговска експанзия според тези директори, като близо 80% от анкетираните посочват един от тези пазари като част от плановете на компанията им за ръст в краткосрочен план.

Експанзията е част от плановете и за много от веригите от развиващите се пазари. 92% от респондентите от развиващи се пазари искат да се разширят извън родния си пазар, като близо 30% от тях казват, че някоя развита страна е сред техните топ 3 таргета за експанзия.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 02:37 | 05.09.22 г.
fallback