Българският учител работи 62 часа седмично, показва проучване на Синдиката на българските учители (СБУ).
Средният брой учебни часове на седмица е 22,93 часа. Времето за подготовка е средно 15,38 часа на седмица. Часовете, отделяни за друга заетост извън учебните часове и самоподготовката, са почти 8 часа. Седмичната заетост, свързана с усъвършенстване и квалификация, допълнително платена работа, придружаване на учениците при извозването им с автобуси и др. е 15 часа.
„Това изследване слага край на спекулациите колко работи учителят и защо трябва да има по-дълга почивка“, заяви Янка Такева, председател на СБУ и член на КНСБ.
Работи се по-дълго от нормираните 40 часа на седмица, а заплащането същевременно е по-ниско, възнегодува Такева.
Изследването показва и значителна феминизация и застаряване на учителските кадри.
88,1% от запитаните в проучването учители са жени.
Учителите със стаж между 20 и 30 години са най-много (33,7%). Следват учителите с над 30 години трудов стаж – 26,8%. Така 60% от учителите са със стаж над 20 години, което е признак за застаряващата работна сила в учителската професия.
Най-голям дял от запитаните са доволни от битовите условия и едносменен режим на работа с възможности за квалификация (63%). 43% са доволни от възможността свободно да се определят методиката и средствата за провеждане на учебния процес. Най-малка част са доволни от добре структурираната програма (27,2%).
Същевременно участвалите в проучването учители са най-недоволни от многото допълнителни задачи извън учебния процес (65%). Почти толкова са недоволните и от необходимостта да попълват училищна документация (62%). 51% пък негодуват, че трябва да стоят по 8 часа в училище, което те намират за безсмислено и пречещо на самоподготовката им. Най-малко са недоволните от диксриминация, основана на делегирания бюджет в училищата (2%).
68,5% от участвалите в проучването учители смятат, че най-доброто място за самоподготовка е вкъщи. Значителна част от тях не срещат проблеми с нея (39,9%).
Според 93,1% от анкетираните условията на труд според трудовия договор се спазват, сочат още данните.
Най-голяма част от учителите са мотивирани да работят професията си от добрите резултати на своите ученици (21,7%).
Проучването разкрива следните проблеми: липсата на подход към здравето, липсата на дългосрочно планиране, недостатъчна мотивация и компетентности на учителите, ограничено учебно време за творческо реализиране на идеи и др.
Проучването е направено сред 2336 учители от цялата страна.