На един език ли говорят теорията и практиката? Ценят ли работодателите придобитите извънаудиторни знания и умения на студентите? Осигуряват ли ги висшите училища?
Investor.bg потърси отговор на тези въпроси от част от участниците във втория дискусионен панел „Гласът на бизнеса" на конференцията „Образование и бизнес – на един език ли говорят теорията и практиката“.
Ето какво сподели старши директорът „Развитие и разработка на софтуер” във VМware България Борислав Борисов.
- Осигуряват ли висшите училища необходимите теоретични и практични знания и умения на студентите, с които те по-лесно да се справят на първото си работно място?
Основното предизвикателство пред българската образователна система и академичните институции е да бъдат гъвкави, да бъдат адекватни на динамиката, с която се променя заобикалящата ни реалност. Това важи не само за образованието в сферата на технологиите, но и като цяло.
Правят се стъпки и опити в тази насока, но недостатъчно, за да се скъси дистанцията между бизнеса и образованието и да може една компания да получи служител с достатъчен набор от първоначални знания и умения, които само да доразвие в посоката, в която е нужно. Участието на компаниите под различни форми и инициативи в академичното образование подпомога разрешаването на проблема и трябва все повече компании да се включват и споделят своето ноу-хау и знания със студентската общност.
Ние работим активно с българските университети под формата на лекции, които изнасяме, курсове, които водим и ноу-хау, което споделяме. Най-мащабният ни и дългосрочен проект в тази посока е VMware ИТ академия. Това е глобална академична програма на компанията и в нея студентите се запознават с принципите, технологиите и основните продукти във виртуализацията. През 2012 разкрихме първата академия в Софийския Университет, в която вече над 112 студенти са завършили, а само преди месец отвори врати и VMware ИТ академия в НБУ.
Целта ни е да създадем условия за достъпно и качествено обучение по последните световни виртуализационни технологии, като повишим значително знанията и реалните умения на студентите, избрали тази сфера за своя професия.
- А какво липсва на обучаващите се в подготовката, което университетът не им дава?
ИТ секторът се развива изключително бързо, като всеки ден се правят открития, излизат нови разработки. За да си добър и да се развиваш в тази сфера, трябва да следваш тази динамика. Академичните институции у нас на този етап не дават пълни знания за това интензивно развитие: липсва и информация за реални практични казуси, които студентите ще трябва да решават в бъдещата си работа. Това се дължи отчасти и на остарялата образователна система и липсата на финансови средства за оборудване на залите с нов хардуер и софтуер.
Немаловажна е и липсата на обучение в т.нар. „меки умения”, които са изключително важни при работата в международни компании, при комуникация в интернационална среда. Способността за работа в екип също е от изключителна важност за успешното развитие на всеки ИТ специалист.
- Ценят ли работодателите придобитите извънаудиторни знания и умения на студентите ? Колко важни са те за започване на работа?
Много. В момента наблюдаваме следната тенденция: студентът, решил да се развива в сферата на ИТ, започва да се самообучава сам, да попълва липсите в знанията си и да усъвършенства своите умения, разработвайки собствен код и софтуер, тествайки го, решавайки различни проблеми в процеса на разработка и т.н.
Извънаудиторните знания и умения се свеждат до две неща: придобиване на практични реални умения и натрупване на теоретичен масив в определена технологична област, която му е интересна и позволява бъдеща специализация в нея. Разбира се, всичко това му дава предимство в процеса за подбор, а и е маркер за амбицията за развитие на студента.
- Какви препоръки бихте отправили към студентите и преподавателите?
Засилване на комуникацията с компаниите, организиране и възползване от различните инициативи на ИТ компаниите като Дни на отворените врати, семинари, конференции. Една огромна празнота е липсата на изследователска дейност, в която под формата на различни проекти, студентите да могат да участват в развитието на най-иновативните технологии. Разбира се, необходимо е и по-активно включване и на компаниите в системата на образованието с регулярни специализирани лекции, курсове, срещи между студенти и бизнеса.
- Недостигът на висококвалифицирани кадри е основен проблем, как виждате неговото решение?
Ограниченият брой квалифицирани кадри e предизвикателство за целия софтуерен сектор в България. Към момента има няколко хиляди незаети работни места, като различни проучвания посочват, че през следващата година те ще достигнат до повече от 20 000. Това е една много добра възможност, която трябва да обедини усилията на държавата, университетите и бизнеса.
Ролята на бизнеса е в създаването на работни места, които да позволяват добро развитие и възнаграждение на специалистите, на университетите – в обучаването на добри и достатъчно специалисти, а на държавата - в превръщането на ИКТ сектора и развитието му в приоритет. Този подход би спомогнал за постигането на реални резултати във възможно най-кратки срокове.
Конференцията „Образование и бизнес – на един език ли говорят теорията и практиката” се организира в партньорство с Виваком, Българска банка за развитие, Висшето училище по застраховане и финанси и VM Ware. Организатори на събитието, което ще се проведе на 24 март в София, са Bulgaria On Air и Investor.bg, в сътрудничество с Bloomberg Television.