fallback

Р. Шварценекер: Българският пазар на молове бавно ще се засилва през 2010

Една от основните грешки на проектите за молове в България е, че те бяха замислени като много големи центрове още от начало, смята консултантът от австрийската Standort + Markt

07:56 | 16.02.10 г.
Автор - снимка
Създател

Роман Шварценекер. Снимка: Личен архив

Роман Шварценекер е анализатор и партньор в австрийската консултантска компания за имоти Standort + Markt (вижте интервю с управляващия директор на компанията Ханс Линднър). Шварценекер е специалист в областта на анализи на клонови мрежи при търговските вериги, анализи на управление на разходите, пространствени анализи и картография в редица пазари в Централна Европа.

Наред с Австрия и други пазари в Централна Европа той консултира различни инвеститори и строителни предприемачи относно пазара на търговски площи в България.

Пред Investor.bg Шварценекер сподели мнението си за перспективата пред пазара през 2010 г.

- Как оценявате развитието на сегмента на търговски площи у нас в контекста на рецесията, спрямо това в другите страни от Централна и Източна Европа (ЦИЕ)?

Развитието в този сегмент отчете рязък спад. Например през 2008 г. имаше множество проекти за развитието на търговски центрове в цяла България и особено в София. Сега останаха само няколко от тях.

Много мащабни проекти като Akropolis в София бяха спрени.

Причината за това обаче не зависи дотолкова от ситуацията в България. По-скоро тя се корени в това, че западноевропейските банки загубиха вяра в българската икономика. В тази връзка още по-отрицателно действа фактът, че България е известна с корупцията.

Въпреки това мисля, че пазарите в Унгария и Румъния бяха засегнати още повече от кризата в сравнение с България.

- Каква 2010 г. очаквате за пазара в България по отношение на нови проекти и на дейността на съществуващите?

По мое мнение пазарът бавно ще започне да се ускорява, главно поради завършването на започнати проекти.

- Виждате ли някакви признаци на подновен интерес от страна на международните търговски вериги, които целят да се разширят в ЦИЕ?

Не. Мисля, че (с няколко изключения) международните търговци не бяха толкова успешни в страните в ЦИЕ, както очакваха. Затова сега е подходящ момент за отлагане на плановете за експанзия поради икономическата ситуация.

- Кой град в България смятате за най-стабилен/обещаващ по отношение на пазара на търговски площи в момента?

София, където покупателната способност е най-висока. В Бургас и Варна има свръхпредлагане по отношение на търговските центрове. В Пловдив пък има прекалено много проекти в процес на изграждане.

- Какъв тип грешки забелязвате в търговските проекти, които се изграждат в момента у нас (или при тези, които вече са изградени)?

Проектите са прекалено големи. В Австрия търговските центрове бяха разширени бавно във времето. Например най-големият търговски център в Австрия – Shopping City – премина през три фази на разширение. Молът Donauzentrum – през шест фази, а седмата в момента се реализира.

В България обаче инвеститорите искат да го направят на един етап, без да имат данни дали това ще е успешно, или не. Това прави проектите много рискови.

- Досега нямаше много сделки с проблемни активи в сегмента. Очаквате ли да се увеличат през 2010 г.?

Не съм съгласен. Смятам, че досега имаше сделки с проблемни активи в различни части на страната. Не очаквам те да се увеличат. Вероятно някои от сделките, които бяха отложени, напълно ще бъдат отменени.

- Смятате ли, че пазарът на имоти в региона (за всички сегменти) е достигнал дъното и започва да се възстановява?

Да, мисля, че това е дъното и вече започва да се възстановява, макар и бавно.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 01:06 | 20.08.22 г.
fallback