Днес пред журналисти бе обявена инвестиционната стратегия на германската верига Penny Market – най-новият играч в сегмента на магазините за евтино пазаруване в България. Веригата планира да инвестира повече от 500 млн. лв. в развитие на търговската си мрежа за пет години, каза за Investor.bg изпълнителният директор на компанията за България Васил Фечко.
От компанията твърдят, че предвид пазарната й политика тя е единственият истински „местен дискаунтър“ в България в момента. Общо 50% от асортимента, който ще се предлага в магазините, е произведен в България, като Penny работи с 320 български доставчици. Останалата част от предлаганите продукти обхваща международни собствени марки, както и стоки от известни български и международни марки.
От началото на ноември веригата е отворила 13 магазина в страната, като днес бе открит 14-тият, който е и вторият в София. Сред по-малките градове, в които компанията вече присъства, са Стара и Нова Загора, Враца, Ботевград и др. Инвестицията до момента е 100 млн. евро, а откритите нови работни места са над 700. До края на 2010 г. се предвижда мрежата на компанията да нарасне до 50 магазина.
Освен собствена мрежа компанията инвестира и в логистична база с площ от 28 хил. кв. м в с. Столник до София. Инвестицията е над 15 млн. евро, а работните места са 120.
Penny има над 3500 филиала, около 38 хил. служители и оборот от 9,5 млрд. евро за 2008 г. Част от германския холдинг Rewe Group, която притежава също веригата Billa. Веригата оперира още в Германия, Австрия, Италия, Чехия, Унгария и Румъния и има 1150 магазина.
Rewe развива проекти също и в областта на алтернативните енергийни източници. На въпрос на Investor.bg Армин Реберг, член на ръководството на Rewe Group и на управителния съвет на Penny Маркет, каза, че групата предвижда и енергийни проекти в Бълагрия, но на този етап не даде повече подробности.
Сред останалите конкуренти в евтиния сегмент на търговските вериги у нас оперират също Kaufland, Т Маркет, Plus и др. Васил Фечко обаче каза, че според Penny Market не всички от тях са конкуренти на компанията.
Миналия месец друга германска верига за евтино пазаруване – Plus - също обяви амбициозни планове за развитие на мрежата си у нас. Компанията съобщи, че смята да инвестира 600 млн. лв. в откриването на 130 магазина в България през следващите години.
След представянето на новия Penny Market чехът Васил Фечко отговори на няколко въпроса на Investor.bg, при това на български език:
- Какви инвестиции са предвидени до края на годината?
До края на годината планираме повече от 100 млн. евро, а през следващите пет години ще инвестираме повече от половин млрд. лева.
- В колко магазина?
Планираме повече от 100 магазина.
- Какъв е броят на работните места, които ще създадете?
От 3 500 до 4 хил.
- Започнали ли сте да купувате парцели за някои от тях?
Да, разширяваме се, имаме парцели и строим. Досега има построени повече от 20 магазина и строим и нови.
- За 2010 г. колко магазина смятате да откриете?
Повече от 20.
- Как ще се конкурират двете дъщерни вериги у нас – Billa и Penny – като сегменти, тип купувачи?
Това е сложен въпрос. Billa е супермаркет. Там има повече асортимент – над 6 хил. продукта. При нас засега те са 1500 и до края на годината, ще достигнат 1600. Наред с това всяка седмица имаме и 20-30 хранителни продукта „на акция“, както и около 20 нехранителни.
- Страхувате ли се, че може да загубите част от клиентите си на Billa заради Penny?
Засега имаме много клиенти, което е интересно. А Billa е също част от групата, но също и конкуренция, да.
- Как оценявате конкуренцията в сегмента на евтино пазаруване у нас? Вече има няколко вериги.
При тях има голяма разлика в асортимента и начина на работа. За мен Penny в момента е единственият дискаунтър в България. Кауфланд не е дискаунтър.
- А какво е?
Това е въпрос за самите тях.
- От колко време учите български?
Вече 18 месеца съм тук, но ходих на уроци само първата седмица, а след това се уча със самата работа.
Заб. В интервюто са изпозлвани въпроси и на други медии.