„ФОРОС-Национална Компания Недвижими Имоти” е основана през 1993 г. и е един от лидерите в бранша вече 16 години. Милена Михайлова оглавява проекта „Форос Франчайзинг” от януари 2008 г. Завършила е Международни икономически отношения и магистратура по Мениджмънт. Преди това е работила в търговския отдел на Nestle и две години като консултант-брокер във ФОРОС.
- Миналата година Форос стартира франчайзинг програма. Как се развива до момента програмата, привлякохте ли очаквания интерес?
Стартирахме проекта ФОРОС Франчайзинг през месец април 2008 г. и до момента се развива според заложените планове. Целта ни бе да сключим 6 договора до края на 2008г. Днес имаме подписани договори с 8 партньора и преговаряме с нови потенциални франчайзополучатели. В последните 2-3 години интересът към франчайзинга като философия за развиване на бизнес в България е изключително висок. Стартът на нашия проект в точно този момент бе продиктуван както от многобройните запитвания за възможността за партньорство с ФОРОС, така и поради факта, че Компанията има вече 15 години възходящо развитие.
- Смятате ли, че подобно решение (за закупуване на франчайз) е удачно в условията на криза?
Да, убедена съм, че закупуването на франчайз е удачно решение не само по време на икономическа криза, а и във всеки момент. Важен, разбира се, е и конкретният избор на сериозен партньор-франчайзодател. Франчайзингът е спасението за малкия търговец, който не иска да спира да работи, защото икономическите условия днес са по-трудни от вчерашните и конкуренцията е по-ожесточена от всякога. Що се отнася до стартирането на нов бизнес в условията на криза, включването във франчайз система е възможно най-малко рисковото начинание за предприемача. Този начин на работа предоставя реалната възможност за високи приходи на предприемачи, които искат да развиват собствена дейност, но под „чадъра“ на силен и доказал се през годините бранд, с разработена технология за успешна работа.
- Напоследък все по-често се говори за фалити на агенции за имоти. Мислите ли, че подобен ход (закупуване на франчайз) носи по-голяма сигурност?
Убедена съм, че присъединяването към една голяма и утвърдена компания е най-правилното решение, което една малка местна агенция, посрещаща трудностите на кризата, е длъжна да предприеме. Предимствата, които нашите партньори придобиват са многобройни, но едно от най-важните от тях е новата възможност (пазарна ниша) за реален достъп до националния пазар чрез изградената ни и работеща оперативна мрежа от офиси. Реализирането на сделки на един по-голям от техния местен пазар – националния, неминуемо дава ниво на висока сигурност. Предоставяме им достъп до големи клиенти, консултираме ги към кой пазарен сегмент да насочат усилията си, помагаме им с възможностите за реклама, които ФОРОС може да си позволи и активно ги подкрепяме в оперативната им дейност. Затова съветвам всички агенции, пред които е налице дилемата да прекратят дейността си или да понасят загуби с надеждата за по-добри времена, да обмислят възможността за среща с нашия екип.
- Колко струва закупуването на франчайз?
Първоначалната такса е функция от различни компоненти: биография на партньора и неговата компания, обем на териториалния обхват, за който франчайзополучателят ще придобие ексклузивни права, динамика и потенциал на местния пазар, план за развитие на партньора и др.
- Какво е времето за възвръщаемост на инвестицията?
Практиката ни е показала, че при силна мотивация и бързо усвояване на технологията на ФОРОС, нашите франчайзополучатели възвръщат инвестицията след три-четири месеца от стартиране на бизнеса. Оказваме много силна подкрепа на франчайзополучателите си при стартиране на начинанието, помагаме им да привлекат вниманието към себе си, да спечелят доверието на клиентите в дългосрочен план и да реализират сделки от самото начало. Следейки резултатите на нашите партньори, мога да отбележа, че много скоро след старта те реализират отлични приходи.
- Какви са конкретните и реално измерими ползи за франчайзополучателите? Бихте ли уточнили какво друго получават освен правото да ползват марката?
Предимствата и активите, които предоставяме на нашите партньори, са изключително много, ценни и уникални. Може би най-добре мога да дам пример с типичния сценарий, който се случва с един наш нов франчайзополучател. Веднага след подписване на договора, той става партньор на един от лидерите на пазара в последните 16 години, като разполага с богата база от оферти и клиенти в корпоративния софтуер, има възможността да ги публикува на сайта на компанията, където са достояние на в пъти повече реални клиенти. Само за разработване на един фирмен сайт и софтуер на средно професионално ниво са необходими средства, които в повечето случаи са по-големи от първончалната такса.
Друга много важна полза за нашите партньори, която споделят с нас, е придобитото самочувствие след присъединяването им към екипа на ФОРОС. Във връзка с безценния ни опит, доверието на многобройните клиенти в цялата страна, професионалната ни подготовка, днес много от партньорите ни представляват интересите на инвеститори в големи жилищни, търговски проекти в регионите, в които оперират, големи институции ползват периодичните доклади на Форос за имотния пазар - това са само малка част от осезаемите промени и ползи. Може би, най-голямо доказателство за значимостта на франчайз концепцията на ФОРОС е желанието на част от нашите действащи мениджъри да станат наши франчайз партньори. Това са хората, които много години са вътре в системата, познават я отлично и точно поради този факт искат да направят следващата стъпка от своето развитие точно като партньори на ФОРОС. От проведена анкета сред всички наши франчайзополучатели отчитаме тяхната висока удовлетвореност. Вземаме предвид тяхното мнение и препоръки и продължаваме да се развиваме, за да бъдем успешни.
- Какъв е профилът на франчайзополучателя на Форос?
Нашият партньор трябва да е силно мотивиран, лоялен, да има качества на добър управленец и да притежава търговски нюх.
- Колко важен е човешкият фактор и личната мотивация?
Това е най-важният фактор, който вземаме под внимание при избора си на франчайзополучател. Не случайно във ФОРОС предпочитаме да използваме думата партньор. Дори да предоставим най-успешната концепция на пазара, ако срещу нас стои неподходящият човек, който няма волята да я прилага, то тогава начинанието е обречено на неуспех.
- Преди година планирахте 100% национално покритие на франчайзинг програмата – колко офиса има в мрежата към момента? Как очаквате да се развива броят им в близко бъдеще?
В момента ФОРОС има 15 офиса, екипите на които покриват сериозна част от активните пазари в страната. Развитието на мрежата ни в бъдеще се основава на една от основните ни философии през годините на действие на ФОРОС на пазара, а именно устойчиво, а не бързо и на всяка цена развитие. ФОРОС има повече от 15 години опит на българския пазар, преодолявали сме неведнъж трудности в имотния сектор, и сме повече от убедени, че притежаваме необходимите възможности, за да останем градивен фактор в бизнеса с недвижимости.
- В кои райони има най-силен интерес към франчайзинг програмата и на какво се дължи той?
Имаме запитвания от различни селища в цяла България. Както от големите областни центрове, така и от по-малките градове.
- Стои ли още на дневен ред възможността за разширяване извън България в съседните страни?
Да, разбира се. Въпреки, че сме заложили в плановете си инвазия в съседни страни след покриване на територията на страната, има запитвания от Македония и Сърбия, които разглеждаме внимателно.