fallback

Макс Спорт: Забраната за движение по „Витошка“ намали оборотите

Преди години на „Витошка“ нямаше свободни помещения, сега, ако някой иска да наеме, дори има избор, казва управителят на фирмата

13:58 | 14.11.08 г.

Илия Ел-Фелеки. Снимка: Личен архив

Илия Ел-Фелеки е управител на Макс Спорт 2000 ЕООД - дружество, което проектира и изгражда спортни обекти, управлява магазини за спортни стоки, доставчик е спортна екипировка и дрехи. Дружеството е с капитал 10,45 млн. лв. Илия Ел -Фелеки е и основен собственик в рекламна агенция Киви ООД, рекламна агенция с над 10-годишна история.

- Какви са приходите и печалбата ви за 2007 г.?

Приходите на Mакс Cпорт за миналата година са около 2 млн. лв. Основната стратегия на компанията в момента е приходите да се влагат предимно в разширяване на търговската мрежа, вследствие на което приключихме годината на загуба в размер на около 200 хил. лв.

- Имайки магазин на бул. „Витоша“ в София, считате ли, че оборотът от него се понижава, след като булевардът стана пешеходна зона и богатите клиенти не могат да спират с автомобилите си на него?

Магазинът ни на бул. „Витоша“ се намира в частта на булеварда, която е разрешена за автомобили, но въпреки това, безспорно, тази забрана се отразява на оборотите. В доказателство на това ще дам пример със свободни помещения за наем на бул. „Витоша“. Преди години това се случваше много рядко. Тогава търсенето на помещения за търговски обекти беше доста по-голямо от предлaгането. В момента това не е в сила. Ако някой иска сега да наеме търговска площ там, дори ще има избор.

Разбира се, трябва да се има предвид и откриването на големите търговски центрове в София, което според мен също е причина за отлива на клиенти от „Витошка“. Моловете са предпочитано място както за купувачите, така и за търговците. Повечето компании предпочитат да имат представителства в търговските центрове. Макс Спорт също има магазини в почти всички търговски центрове в София с различните марки, които представлява в България.

- Кои от магазините ви имат по-голям ръст, в София, Банско, Боровец или Пампорово и Витоша, за последните 12 месеца спрямо предходните 12 месеца?

Без колебание – магазините в София и Банско, което си има логичното обяснение. Най-напред по-големият брой обекти в София и Банско (общо 7 броя) и, разбира се, големият човекопоток.

- В Банско, Боровец или Пампорово активността е най-висока през вашия поглед?

Банско е мястото, където има най-много и платежоспособни туристи през зимните месеци. Отдаваме го на това, че там се направиха много удобства за любителите на зимни спортове – новите съоръжения и поддържани писти, големият капацитет на съоръженията и безспорно климатичните условия, които позволят практикуване на зимни спортове до ранна пролет.

- Екипировка за кой спорт носи най-голям оборот - ски, тенис, колоездене или друг?

Макс Спорт е официален представител в България на марки като: Conte of Florence, Champion, Besson, Atomic, Zeiner, Leki, Technica, Mark Girardelli, Skipper Marine, Halti, Kjus, Phenix, Volkl, Blizzard, Stoeckli, Peak Performance, X-Socks и др. Не мога да кажа, че има марка, която е повече или по-малко търсена – всяка компания си има нейните фенове. Наблюденията и отчетите ни обаче показват, че нашите клиенти купуват най-вече екипировка за зимни спортове. Макар и скъп спорт, у нас той си има своите последователи.

- Планирате да откриете най-големия спортен магазин в България с РЗП 2 000 кв. м., докъде стигна този проект?

Както казах в началото, основната ни мисия е да открием магазини в повечето големи градове в България и да достигнем до 80% от населението. Един от големите ни проекти е именно този магазин с РЗП 2000 кв. м. В настоящите икономически условия обаче се наложи да редуцираме обема на обекта до 1000 кв. м. Той се намира на бул. България и най-интересното е, че ще има обособена част за ски сервиз. Сервизът ще бъде оборудван с най-модерна технология Wintersteiger Discover SF – последна генерация робот за поддръжка на ски и сноуборд оборудване. В момента сме в последен етап на този проект и без да се ангажирам с точна дата, ще кажа, че ще направим официално откриване съвсем скоро. В София все още няма такъв специализиран и модерен ски сервиз и сме убедени, че клиентите ще бъдат изключително доволни от тази услуга.

- Имали ли сте идеи да се включите в бизнеса с планински ваканционни имоти или друг бизнес извън продажбата на спортна екипировка и дрехи?

Категорично не, за ваканционните имоти. А лично управлявам и друг бизнес – рекламна агенция.

- Какво е бъдещето на българския професионален ски спорт и мястото на курортите ни в календара за Световната купа?

Определено България вече е в календара на световните ски състезания. През миналата година София беше домакин на световна купа сноуборд Big Air, а Банско - за Европейска купа спускане, мъже - алпийски дисциплини. В началото на март 2009 Банско ще приеме белия керван за световната купа по спускане и супер гигантски слалом – жени. Самият факт, че България беше избрана от Международната ски федерация е достатъчно красноречив за перспективите на нашите курорти и за успехите на нашите състезатели и Българската федерация по ски.

През изминалите няколко години БФСки формира стабилни национални отбори в алпийските дисциплини, сноуборда и ски бягането. В същото време се инвестират усилия и средства за подготовка на треньорския състав, за поддържане на трасетата за тренировки, привличат се експерти в различни области. Убеден съм, че разполагаме с много голям потенциал за развитие на професионалните ски, затова и Макс Спорт подкрепя БФСки и националните отбори. Ще се радваме, ако с успехите на професионалните състезатели, запалим и повече любители на ските и сноуборда.

- Ако трябва да опишете с по няколко изречения предимствата и недостатъците на Банско, Боровец, Пампорово и Витоша за развитие на зимни спортове, какво бихте казал?

Основните недостатъци на българските курорти е остарялата материална база. На Пампорово и Витоша съоръженията са амортизирани, по поддръжката на пистите и терените има все още много работа, за да достигнат световните стандарти, каквито можем да видим в Банско. Дългите години, в които не са инвестирани никакви средства, са оставили сериозен отпечатък. От две години на Витоша например има сериозен инвеститор, който планира да обнови съоръженията и да върне интереса на скиорите. Развитие се забелязва и в Боровец. Ако трябва да обобщя, оптимист съм за все по-активното развитие на зимните ни курорти.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:19 | 14.09.22 г.
fallback