Как кризата с COVID-19 ще повлияе на имотния бранш, можем ли да очакваме спад на цените на имоти и кое е най-важното, което работещите в сектора трябва да направят в този период – отговор на тези и още въпроси търси Снежана Стойчева, мениджър на една от най-големите онлайн платформи за недвижими имоти Imoti.net, в експертната рубрика „Имената на бранша“ на сайта.
Тя е категорична, че епидемиологичната криза бавно, но сигурно се превръща в икономическа. Въпреки различните причини е възможно в някаква степен последствията сега да са сходни с тези от кризата през 2008 г. Ограничаване на сделките с имоти, отдръпване на инвеститори, забавяне на новото строителство, свиване на пазара на търговски и бизнес имоти, както и повишаване на изискванията при кредитиране са част от нещата, които можем да очакваме в сектора.
„За щастие всички си научиха урока от предишната криза и мащабите не могат да бъдат същите. Нито цените на имотите са толкова надценени, нито банките отпускат лекомислено кредити. Има и още една добра новина – съвземането ще се случва по-бързо. Веднага, когато епидемията бъде овладяна, бизнесът ще завърти оборотите – предпазливо, поетапно, но всички ще искаме да се върнем към нормалния ритъм“, прогнозира още мениджърът на Imoti.net.
Какво можем да направим днес, за да сме готови за утре? „Най-важното и на първо място – да се опитаме да се задържим на пазара, да не изчезнем и да бъдем забравени. Това важи за всеки бизнес, но при агенциите за недвижими имоти и строителните компании – в голяма степен“, категорична е още тя. Според нея тези, които сега успеят да задържат доверието на своите клиенти, ще спечелят нови, защото пазарът на имоти не може да спре - той може да изпита затруднения, да се ограничи, но имотът е значима стока за българина и няма да спре да бъде такава в скоро време.
Част от средносрочните препоръки, които мениджърът на Imoti.net дава към агенциите за недвижими имоти, са свързани с поддържане на здравословен контакт с клиентите – продавачи, купувачи, наемодатели, наематели, строители . „Това освен буквално – да спазваме дистанция, означава и добрите брокери да консултират компетентно своите клиенти - дали трябва да изчакат или е по-добре да побързат със сделката. Добрата работа ще се отплати не само днес. Добрата работа днес ще се отплати и утре“, категорична е тя.
Според нея рекламата на имоти не трябва да престава, защото интересът към имоти не спира и е възможно да провокира сделки утре. Може би в онлайн платформите за обяви офертите ще намалеят по две причини - защото продавачите временно ще станат предпазливи и защото голяма част от имотите са се предлагали без ексклузивен договор или дори без разрешение от собствениците им. „В крайна сметка това ще е за добро – в онлайн пространството ще се виждат повече реални имоти, предложени за сделка. Офертите, в които имотът е представен детайлно, използвани са съвременните технологии – с видео и виртуален оглед, ще привличат повече потенциални клиенти. Време е рекламата на имоти да мине на следващо ниво“, категорична е Снежана Стойчева.
Самата тя признава, че е трудно да се прогнозира какво ще се случи с цените на имотите. „Качествените имоти винаги ще държат цената си. Интересът към имоти извън големите градове, към имоти по Черноморието също ще задържи цените им. Надценените имоти в София и някои големи градове може и да загубят по 5-10 % от вчерашната цена, но мисля, че няма да сме свидетели на 30% и повече спад в цените. Дори предполагам, че е възможно да има имоти, които да повишат цената си. Все пак имотът е доста сигурна инвестиция“, заяви още мениджърът на Imoti.net.