Симона Мирчева е създател на ogledi.bg, първата платформа за виртуални 360° огледи на недвижими имоти в България и една от малкото в Европа. Младият стартъп има амбициозната цел да направи революция в начина, по който избираме имот - под наем или за покупка. Срещаме се със Симона, за да ни разкаже за очакваните и не толкова очаквани трудности в изграждането на платформа от такъв мащаб и потенциала на новите технологии да направят търсенето на жилище много по-лесно и бързо, отколкото сме си представяли доскоро:
- Как ви дойде идеята за платформата? Трудно ли се стартира онлайн стартъп?
- Идеята за портал, в който всяка оферта да е представена по различен и изчерпателен начин, дойде от желанието ми да реша един от основните брокерски проблеми: безсмислените огледи, породени от лошото представяне на мнозинството от имотите.
Определено беше трудно. Както казваше един голям предприемач, по-добре да не знаеш колко е трудно, иначе никога няма да започнеш. Аз самата нямам техническо образование, нито познания по програмиране и уеб дизайн. Опитът ми е в сферата на недвижимите имоти, но не смятам, че е нужно човек да разбира от всичко. Знаех, че трябва да събера екип от изключителни професионалисти в области, които за мен бяха нови. За моя радост, те дори надминаха очакванията ми.
От началото на миналата година досега сме направили десетки тестове, за да постигнем добро качество на заснемането на достъпна цена. Технологията е особено скъпа, а знаехме, че цената е от решаващо значение за това дали хората ще искат да заснемат имотите си. Успяхме да я свалим от 250 на 25 лв. на примерен обект от около 100 кв.м с минимален компромис в качеството. Можем с право да се гордеем.
- Твърдите, че такава платформа има потенциала да промени бизнеса с недвижими имоти?
- Отдавна съм в индустрията и най-големият й проблем е безумното време, което се губи в излишни огледи. Още по-лошо, това засяга всички едновременно - и клиентите, и собствениците, и брокерите. Т.е. негативният ефект се утроява.
С появата на ogledi.bg се премахва възможността клиентите да бъдат подведени с непълни и обработени снимки. 360-градусовите турове и снимките се правят от наши екипи и без допълнителни ефекти. Единственото, с което собствениците могат да повлияят, е да изчистят и да приведат имота в добър вид, което е от полза за всички.
А потребителското изживяване е на светлинни години пред конкурентните сайтове за имоти. Ако потребителят има VR очила, може дори да се разходи виртуално из имота - нещо, което допреди месеци сме виждали единствено по филмите.
- Много стартъпи се създават само с цел финансиране и "усвояване" на чужди инвеститорски средства. Вашите мотиви изглеждат различни?
- В ogledi.bg нямаме външно финансиране. Умишлено правим всичко със собствени средства и смятаме, че това е по-устойчивият начин да изградиш добър бизнес. В крайна сметка потенциалът на една компания зависи от ползата, която носи на онази част от пазара, която обслужва.
Външното финансиране като самоцел те прави мързелив. Тогава нямаш нито ниша, нито полза. Фокусът ти е как да изхарчиш чужди пари, а не как да предложиш нещо ценно, с което да изкараш такива. Знаем, че ако сме полезни на хората, възвръщаемостта ще дойде. А и решаваме проблем, който е наболял за всички замесени страни.
- Не ви ли притеснява, че някой ще ви изпревари?
- Това е проблем само за изкуствено създадения бизнес (такъв, който не произхожда от конкретен потребителски или бизнес проблем). Ние обаче нямаме повод да се тревожим, тъй като даваме решение на два от основните проблеми в сферата с недвижимите имоти - разхищението на време и некоректното представяне на имотите. Като хора, изпитвали тази "болка", ние имаме правилните мотиви да сме отдадени в работата си, а това си личи.
Дори да се появят още платформи като ogledi.bg, трудно някой ще извади познанията за пазара, технологичния опит и желанието да се бори ежедневно с тези проблеми, както го прави нашият екип.
- Имали ли сте се досега забавни случки с ваши клиенти?
- Много ме забавлява, когато хората пристигат на оглед и с леко разочарование споделят, че "Апартаментът е точно като на панорамата". Явно ще е нужно малко време, за да ги научим, че е възможно това, което виждат на монитора си, да е същото, което ще открият и в действителност. Ако апартаментът не им харесва, няма защо да се разкарват да го видят "на живо". И обратното - ако им хареса, дори не е нужно да го посещават, за да са сигурни, че си струва. Толкова е удобно и прозрачно, че на хората им е трудно да го осъзнаят. Всички признаци сочат, че с времето това ще се подобри.
- Търсенето на имоти под наем е огромно, особено в София. Защо им е на собствениците да минават на представяне 360°?
- Не бива да подценяваме важността на покупко-продажбата на имоти като дял от пазара. Още повече, че там са сериозните инвестиции и хората имат нужда от прозрачност и доверие.
Но дори да се фокусираме върху отдаването под наем, както при всичко масово предлагано, проблемът е в качеството. От опит зная, че потискащо голям процент от огледите са обречени поради "случайно" изникващите сериозни недостатъци на имота при посещение на място. Едно прозрачно и атрактивно представяне като това в ogledi.bg поставя отношенията на съвсем различно ниво. Знаете, че имотът ви ще намери по-качествени наематели, при това по-бързо и ангажирайки несравнимо по-малко от времето ви.
- Кои са предимствата на ogledi.bg пред другите портали за имоти?
- Обичаме си ги всичките, но ще изтъкна най-важните. Всяка оферта на ogledi.bg включва: - 360° панорамни разходки, които могат да се гледат и през VR очила и смартфон; - 360° видеа, в които брокерите или продавачите могат сами да представят своите имоти; - Професионално заснети снимки от наш екип, необработвани с цел реалистично представяне на обектите; - Интерактивна карта при търсене, на която клиентите имат възможност да оградят желания периметър; - Схема на обекта при желание от страна на клиента. В момента изготвяме и интегрирана система за чат с клиентите в реално време и сме много ентусиазирани да я изпробваме.
- Кое виждате като най-голямото предизвикателство пред ogledi.bg?
- След време в платформата да има такова доверие, че да можеш да си купиш апартамент, без да си го виждал физически. Ще бъде много трудно, предвид скептичната нагласа на населението, което се е предало дори и на по-младите купувачи. Трябва да образоваме хората.
И нямам предвид, че с платформата се работи мъчно - всъщност се гордеем много с това, че за по-малко от минута един нов клиент вече се оправя идеално на сайта.
Трудното е да образоваме хората, че могат да се доверят на непознат и че това, което виждат е това, което получават. Излишно е да се разхождаш до другия край на града в задръстванията, ако вече си се убедил, че къщата е страхотна. Но постепенно търсещите ще осъзнаят, че тази иновация е факт, а предлагащите - че тя дава огромно конкурентно предимство на техния имот пред всички обикновени обяви.
- Как очаквате да повлияят технологиите на пазара на недвижимите имоти през следващите две години?
- С навлизането на 360-градусовите турове, поевтиняването и популяризирането на VR очилата и платформи като ogledi.bg, популярността на виртуалните огледи ще расте и навлиза все повече в бита ни. Избирането на имот постепенно ще става все по-интерактивно и налагането на този вид представяне става неизбежно.
Очаквам по-широкото навлизане на виртуална реалност като начин на интеракция между търсещите и предлагащите. Вярвам, че ще наложим тази технология в сферата на недвижимите имоти, защото тя действително е в помощ на потребителя, улеснява и спомага процеса при реализация на една сделка. Не съм далеч от идеята, че до две години клиентите ще могат да купуват имоти, без въобще да си ги виждали реално.
- И накрая най-важното. Какво ще препоръчате на читателите, които искат да качат имота си на ogledi.bg?
- Всеки може да се регистрира в сайта и да публикува своя оферта. Изключително лесно е да запази час за заснемане на 360° обиколка и фотосесия. Публикува своята обява и избира деня и часа. Заснемането отнема едва 40 минути за 100 кв. м и само 25 лв., а дава нечестно предимство при отдаването под наем или продажба.