Мартин Янев има дългогодишен опит в сферата на недвижимите имоти. Основава компанията „Смарт Брокерс“ през 2011 г. Съучредител и управляващ партньор в „АКМИ“ ООД (ACME property development management) – компания за строителство и управление на проекти в недвижими имоти. От 2004 до 2010 г. е партньор в Barrasford & Bird worldwide UK – водеща инвестиционна и консултантска компания за недвижими имоти с фокус върху развиващите се пазари. Преди това е работил повече от пет години в областта на корпоративното банкиране и управление на риска в BNP Paribas и HVB Bank.
Янев е завършил Немска езикова гимназия в Бургас и „Международни икономически отношения“ в УНСС. Притежава сертификат „Консултант управление на проекти“ от Американския Университет в България, кандидат CPM (Certified Property Manager - Institute of Real Estate Management). Владее немски, английски и руски езици.
С Мартин Янев разговаряме за актуалните тенденции на пазара на имоти, очакваното въздействие на наплива от инвеститори и „зеленото“ строителство.
Г-н Янев, как нашият малък, но доста конкурентен пазар в сферата на имотите посреща една млада компания?
Зад Смарт Брокерс стоят хора с доста богат опит в сферата на недвижимите имоти. Професионализмът, който налагаме, и нивото на обслужване се различава от останалите агенции в бранша и затова фирмата ни все по-сериозно набира скорост. Мога да кажа, че в момента сме най-бързо развиващата се фирма за недвижими имоти в сектора, отчитайки ръста на оборотите и печалбата, както и проектите, които развиваме.
Отличава ни на първо място екипа – това е капиталът на компанията. Хората, които работят при нас, са истински професионалисти, които се отличават със своите знания и опит. Собствениците на компанията - аз и брат ми, имаме над 10 години опит в сферата на недвижимите имоти и финансовите услуги. Били сме партньори в международни компании, които са развивали проекти в недвижими имоти по цял свят.
Изградихме една модерна компания с ясни стандарти на работа. Освен това визията на фирмата ни коренно се отличава от останалите в бранша и това прави впечатление на клиентите. Всички имоти, които предлагаме на пазара, са със сключени договори със собствениците, с изяснени параметри, при нас няма заблуждаващи оферти и неясноти относно собствеността. Работим с доста чуждестранни клиенти - както частни, така и институционални.
Трябва да имаме предвид, че недвижимият имот е актив с висока стойност. Би трябвало, продавайки такъв актив, нещата да са проверени, да са изяснени, да се направи ясна пазарна оценка, сравнителен маркетингов анализ, за да консултираме собствениците коя е най-точната цена към дадения момент на пазара.
Колко трудно може да бъде за един клиент да отличи качествената от некачествената услуга предвид бума на заблуждаващите оферти с възстановяването на пазара?
Много е лесно. Нашата компания работи на база референции. В този бизнес на първо място е доверието и самите клиенти също работят за нас. Ние ги възприемаме като партньори, защото те ни препоръчват на техен кръг познати и близки. Това е най-ценният маркетинг. Отделно от това развиваме и собствени проекти. Създадохме ново дружество – АКМИ (ACME), което е специализирано в строителство и управление на проекти в недвижими имоти. Инвестираме в наши собствени проекти, както и управляваме инвестиционния процес като проджект мениджъри за наши клиенти. Стартирахме с два проекта. Едната ни сграда е в кв. „Изгрев“ в София – жилищна сграда от висок клас, сертифицирана по BREEAM. Имаме разрешение за строеж от август месец, от два месеца тече строителството, а сградата е продадена на 90%. Т.е. клиентите, които са ни се доверили, купили са имоти „на зелено“, са отличили продукта ни от всички останали на пазара. Предстои до края на година да започнем още една жилищна сграда.