IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

В. Гюров: Липсват ясно разписани стратегии за развитие на големите градове

ЗУТ има нужда от промени, но и трябва да се спазва и прилага, според управителя на компанията за устойчив градски дизайн „Урбаник“

08:13 | 05.08.15 г. 39
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Валери Гюров. <em>Снимка: Личен архив</em></p>

Валери Гюров. Снимка: Личен архив

За съжаление, метрото няма как реши проблемите с транспорта на столицата, не и самостоятелно. Разполага(х)ме с огромна мрежа от трамвайни линии, а в последните години част от тях се закриват и демонтират. В Сан Франциско например много от автобусите споделят спирки и трасета с трамваите.

Разковничето е в предлагането на избор и алтернативи при избора на средство за транспорт. Приоритет следва да е колективното придвижване, т.е. автобуси, трамваи, тролеи и метро, както и свободното придвижване на хора пеша, с колело и при необходимост с личен автомобил.

Какви са тенденциите при градското планиране по света и къде стоим ние?

Както казах, всеки регион и континент си има своите специфики. В САЩ например се опитват да създават алтернативи на автомобила. В Европа има градове, които говорят за бъдеще без автомобили. На места в Близкия изток пък дори не съществува обществен транспорт.

Тенденциите в глобален мащаб са градовете да предлагат преди всичко качество на живот и добри условия за бизнес развитие. Самите граждани все повече ценят своето време за транспорт и почивка.

Според мен българските градове имат никак не лоши изходни позиции, но и не малко проблеми за решаване. Всичко е въпрос на визия и желание за развитие.

Какви промени в законодателството по отношение на градското и териториално развитие са необходими? Как е уреден въпросът в ЕС: Германия, с която обичаме да се сравняваме и от която често копираме законодателни модели, както и в държавите от Централна и Източна Европа, до които стоим по-близко?

Задължителното и абсолютно неотложно е да се ревизира Законът за устройството на територията (ЗУТ). Освен да се промени законът обаче, необходимо е също така той да се спазва и прилага.

Законът трябва да регулира развитието на държавата, следвайки обществения интерес. През последните 26 години сме свидетели докъде води промяната на закони и наредби или тяхното заобикаляне в името на инвеститорски интереси. Живял съм близо 7 години в Германия, но да си призная не познавам в детайли техния еквивалент на ЗУТ. Факт е обаче, че там наредбите и законите са общоприети и се спазват. Контролът на всички нива е засилен, но най-вече самите граждани имат будна съвест и са възпитани да следват реда. Нещо, което при нас се губи някъде по трасето през последните десетилетия.

Каква е ролята на гражданското общество при планирането на устойчива градска среда?

Ролята на гражданското общество в неразвити държави като нашата е ключово. Гражданите трябва да изискват от своите представили в местната и държавната администрация да отстояват интересите и правата им. Представете си къде щяхме да се намираме, ако неправителственият сектор у нас не беше зает да пази планините, морето и градовете ни от безумията, които ни се случват на ежедневна база, а всички впрегнем усилия за подобряване на колективния ни живот.

Разкажете повече за проектите на Urbanik. Какви нови инициативи предстоят и къде?

С URBANIK сме съвсем в началото на пътя, тепърва прохождаме. За щастие, имаме опит от 2009 г. насам със сдружение „Трансформатори“ и в много случаи знаем кое ще работи, кое – не, и защо. Ще се опитваме да избягваме грешките, които сме правили, и да решаваме проблеми, които са били непосилна пречка за нас преди.

В момента работим по съвместен проект за поставяне на велостойки в София. Скоро ще чуете и видите резултати от тази инициатива. Преговаряме с няколко потенциални партньори, така че ни очаква интересна есен и надявам се силна 2016 г.

Отворени ли са общините за подобни инициативи?

Тепърва ще разбираме. Към момента сме насочили усилията за създаване на работеща мрежа между бизнеса, неправителствения сектор и граждани и местата в нужда. На общинско ниво към момента искаме разрешения за поставяне на наши градски елементи, но се надявам в бъдеще да имаме ресурс за по-мащабни действия, било то на ниво консултиране, проектиране или реализация. Важното е да бъде сменен моделът за избор на изпълнител, при който архитектният проект и идеята се губят някъде в количествено-стойностините сметки и офериране на база цена.

Трябват ни качествено написани задания, които да стимулират проектанти от страната и чужбина да дават максимума в честни и справедливи конкурси, чиято цел да бъде стойностна реализация на приемлива цена. Не мисля, че някой, освен определени строителни фирми има интерес в градовете ни да се строи некачествено, без мисъл, визия и перспектива за бъдещето.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:03 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

9
rate up comment 1 rate down comment 4
data
преди 9 години
Паркирането се решава много лесно - високи глоби се нарича решението !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 3 rate down comment 3
Mike Florida
преди 9 години
Паркирането по тротоарите в центъра може да се реши много лесно, просто трябва да се поставят колчета по протежението на всички ключови централни улици. Това ще струва няколко милиона, но не се прави разбира се тъй като ще секне далаверата с СМСите.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 1 rate down comment 6
data
преди 9 години
За да има някаква регулация просто трябва да се направи скъпо живеенето в градовете . По принцип регулациите могат да бъдат : Административни - в стил жителството по време на соца или икономическо с високи данъци и такси в градовете в стил Лондон . Няма много варианти за да не се пренаселват градовете а най кофти става когато не се прави нищо в стил София и Мексико
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 3 rate down comment 3
kalendar
преди 9 години
В центъра отдавна не можеш да паркираш по тротоарите.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 2 rate down comment 6
MZ/X
преди 9 години
Автомобилите не са част от устойчивата градска среда по простата причина, че старите градове не са предвидени за това всеки да се движи с автомобил, но дори да почнеш да строиш от нулата град пак ще стигнеш до невъзможност на приемлива цена всеки без задръстване да влезе в центъра и да си паркира автомобила.Първото което би трябвало да се направи е да се забрани паркирането по тротоарите и да се върнат, като се върнат тези площи на пешеходците, майките с колички и т.н. Пешеходните зони в София са много по малко спрямо други големи градове в Европа. Що се отнася до това кой какво иска, много хора може да искат да минават с кола през Борисовата градина, Витошка и т.н., но това не означава, че трябва да отворим и съществуващите пешеходни зони за автомобили.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 3 rate down comment 3
kalendar
преди 9 години
Ако ти се рови-постни на Емзетката колко от нашата квота за парникови газове ползваме, щото ние голяма част от нея я продаваме. Което е показателно кое как.Иначе и аз смятам, че трябва да се подобрява(специално за София говоря) градският транспорт, а не да се дава предимство на леките автомобили. Но това трудно би се приело от обществеността.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 10 rate down comment 4
misanthrope
преди 9 години
Няма автомобилно лоби, а "паркингово" лоби - сиреч, автомобилите можеш да ги скубеш за паркинг, а пешаците - нема как :)От друга страна, имаме платено паркиране в целия център, което е скъпо и е до два часа, като това може да се разглежда като мярка именно за намаляване на автомобилите в центъра, така че ..моите уважения но това са глупости. Имаш Витошка, имаш Пиротска, имаш НДК имаш Южен Парк, имаш парк при НДК,.. колко пешеходни зони да има?После, защо автомобилите да не са част от устойчивата градска среда? Няма нищо устойчиво в това, да забраняваш на хората да ползват нещо, което искат
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 4 rate down comment 8
MZ/X
преди 9 години
Напълно съм съгласен с архитекта, че в София автомобилното лоби убива възможността за изграждането на устойчива градска среда. Най-очевадното в София е почти пълната липса на пешеходни зони в центъра на града и ревръщането на градската среда в един голям паркинг.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 13 rate down comment 4
misanthrope
преди 9 години
PR PR! Валери, кажи г-н Архитект, от какво се издържа една фирма за устойчив градски дизайн? Дай да почнем от там,После, може ли да ми обясниш КАКВО ТОЧНО КАЗВАШ в тази статия че не може а те рАзбера.Трябват ли законодателни промени?О, да, трябват промени на ЗУТ! Ко? Имате ли часовник? Да, имам! А какви промени? ТИШИНА!Ключово е да има най-вече стратегия ( Ъ! Цитат от Димитър Пенев)Абсолютно очевидно за всеки е, че трябва да има добър градоустройствен план, който да се спазва, както и неща като Янчулев/Стоян Янев/Петър Диков, да не се случват на града ни ама НА случват се.Нужно е ако може, да се възкреси инж. Иван Иванов. Другото са PR на млади меринжеи
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още