За съжаление, метрото няма как реши проблемите с транспорта на столицата, не и самостоятелно. Разполага(х)ме с огромна мрежа от трамвайни линии, а в последните години част от тях се закриват и демонтират. В Сан Франциско например много от автобусите споделят спирки и трасета с трамваите.
Разковничето е в предлагането на избор и алтернативи при избора на средство за транспорт. Приоритет следва да е колективното придвижване, т.е. автобуси, трамваи, тролеи и метро, както и свободното придвижване на хора пеша, с колело и при необходимост с личен автомобил.
Какви са тенденциите при градското планиране по света и къде стоим ние?
Както казах, всеки регион и континент си има своите специфики. В САЩ например се опитват да създават алтернативи на автомобила. В Европа има градове, които говорят за бъдеще без автомобили. На места в Близкия изток пък дори не съществува обществен транспорт.
Тенденциите в глобален мащаб са градовете да предлагат преди всичко качество на живот и добри условия за бизнес развитие. Самите граждани все повече ценят своето време за транспорт и почивка.
Според мен българските градове имат никак не лоши изходни позиции, но и не малко проблеми за решаване. Всичко е въпрос на визия и желание за развитие.
Какви промени в законодателството по отношение на градското и териториално развитие са необходими? Как е уреден въпросът в ЕС: Германия, с която обичаме да се сравняваме и от която често копираме законодателни модели, както и в държавите от Централна и Източна Европа, до които стоим по-близко?
Задължителното и абсолютно неотложно е да се ревизира Законът за устройството на територията (ЗУТ). Освен да се промени законът обаче, необходимо е също така той да се спазва и прилага.
Законът трябва да регулира развитието на държавата, следвайки обществения интерес. През последните 26 години сме свидетели докъде води промяната на закони и наредби или тяхното заобикаляне в името на инвеститорски интереси. Живял съм близо 7 години в Германия, но да си призная не познавам в детайли техния еквивалент на ЗУТ. Факт е обаче, че там наредбите и законите са общоприети и се спазват. Контролът на всички нива е засилен, но най-вече самите граждани имат будна съвест и са възпитани да следват реда. Нещо, което при нас се губи някъде по трасето през последните десетилетия.
Каква е ролята на гражданското общество при планирането на устойчива градска среда?
Ролята на гражданското общество в неразвити държави като нашата е ключово. Гражданите трябва да изискват от своите представили в местната и държавната администрация да отстояват интересите и правата им. Представете си къде щяхме да се намираме, ако неправителственият сектор у нас не беше зает да пази планините, морето и градовете ни от безумията, които ни се случват на ежедневна база, а всички впрегнем усилия за подобряване на колективния ни живот.
Разкажете повече за проектите на Urbanik. Какви нови инициативи предстоят и къде?
С URBANIK сме съвсем в началото на пътя, тепърва прохождаме. За щастие, имаме опит от 2009 г. насам със сдружение „Трансформатори“ и в много случаи знаем кое ще работи, кое – не, и защо. Ще се опитваме да избягваме грешките, които сме правили, и да решаваме проблеми, които са били непосилна пречка за нас преди.
В момента работим по съвместен проект за поставяне на велостойки в София. Скоро ще чуете и видите резултати от тази инициатива. Преговаряме с няколко потенциални партньори, така че ни очаква интересна есен и надявам се силна 2016 г.
Отворени ли са общините за подобни инициативи?
Тепърва ще разбираме. Към момента сме насочили усилията за създаване на работеща мрежа между бизнеса, неправителствения сектор и граждани и местата в нужда. На общинско ниво към момента искаме разрешения за поставяне на наши градски елементи, но се надявам в бъдеще да имаме ресурс за по-мащабни действия, било то на ниво консултиране, проектиране или реализация. Важното е да бъде сменен моделът за избор на изпълнител, при който архитектният проект и идеята се губят някъде в количествено-стойностините сметки и офериране на база цена.
Трябват ни качествено написани задания, които да стимулират проектанти от страната и чужбина да дават максимума в честни и справедливи конкурси, чиято цел да бъде стойностна реализация на приемлива цена. Не мисля, че някой, освен определени строителни фирми има интерес в градовете ни да се строи некачествено, без мисъл, визия и перспектива за бъдещето.
преди 9 години а то едни бокс модули ..... една мрежа с дъска отгоре отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години До арх. Валери Гюров тоест до всички Трябва да се мисли 50-100год. напред съобразно изчерпаемите енерг.ресурси и по-точно петрола - https://***.facebook.com/atanas.shalapatov/posts/1431029987175231 Жак Фреско още 1974год. говори за системен подход и ресурсно базирана икономика(след 4 минута) - https://***.youtube.com/watch?v=Ed5w8JRnwRQ&index=2&list=PLFD4E354EA4AEF9F2Не ми харесват ''кръговете'' на проекта ''Венера'' на Жак Фреско - https://***.thevenusproject.com/bg/Описал съм подробно какви са стратегиите - https://***.facebook.com/atanas.shalapatov/posts/1436573383287558Най-важното сега(тъй като сме пред свършен факт) е какво трябва да се направи за да не стане хаос и войни(коментар 1 и 3) - http://darikfinance.bg/***/116481#commentsЗапочва се със забрана на офшорките ,данък върху лихвите по държ.дългове и ''данък Тобин'' с цел 6% бюдж.излишъци които се инвестират в точно определени неща за да се избегне петролната катастрофа и глобалното затопляне отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години ЛЪВОВЕТЕ са в зоопарка пич! А тези, които наричаш мишки имат пълното право да си изразят мнението, подобно на твоя приятел в интервюто! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години А така, велоалвята Люлин-Център е мерило за устойчивото развитие на един град! Кое ти е ясно и кое е точно, като никаква велоалея не се споменава в статията не разбрах, но щом казваш, сигурно е сташен лъв. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Защо беше нужно международните и междуградските автобуси да тръгват/спират в центъра на София ? Също - защо им е позволено да спират на почти всички спирки на градския транспорт. Това е голям проблем за трафика ! Автогарите трябва да са в краищата на града. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Браво Валери. Точно и ясно. Една велоалея от Люлин до ЦЕНТЪРА НЯМА в 2015г. Какво устойчиво развитие? Заслужават да се къпят в боя тез "Управници"А до мишките тук - ДОРИ не подозирате за какъв ЛЪВ говорите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Трамвайните линии в София са пълен абсурд. Трафика на коли се спира от някой трамвай, за да могат слизащите и качващите се пътници да стигнат до трамвая, а отзад чакат 50 автомобила. Приоритет трябва да се дава на тролейбусите като модерен и екологичен начин на придвижване е София, които ползват спирките на радския транспорт. Като изключим трамвая по бул. България трамваите в малките улички са просто нелепи. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години По покана...сиреч-без конкурс. Колко е стойността на проекта пише ли? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Само да изясним, понеже реших наистина да видя от какво се издържате на сайта на компанията, та да го сведа до знанието на широката аудиторияЕдин от двата изпълнени проекта според сайта ви:"По покана на Информационното бюро на Европейския парламент и Представителството на Европейската комисия в България по случай 9 май реализирахме проект за велостойка и пейка пред Дома на Европа.Групата от велостойки ABC изписва думата ЕВРОПА на кирилица непосредствено до главния вход на сградата откъм улица Рачо Димчев и предоставя възможност за паркиране на до 12 велосипеда.Така наречената #ЕвроПейка е изпълнена със системата от BOX модули и представлява 200 санитиметров габион с две вградени саксии от 40 см и плот за сядане с дължина 120 см. Пълнежът на пейката е изпълнен с местен декоративен камък Рустик.."Продукти:1) АВС Велостойки2) BOX модули - саксии тоест отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Да...и аз така те разбрах:) Че хубавите фрази нещо имат нужда от допълнителни разяснения. отговор Сигнализирай за неуместен коментар