За регламентацията на дейността на посредниците при покупко-продажбата на имоти и лошите практики на пазара разговаряме с Дoбромир Ганев.
Ганев е магистър на Икономически университет – Варна по специалност "Икономика на индустрията". Специализира "Международна търговия и бизнес развитие" към Института за специализации към Land O Lakes-Mineapolis-St.Paul-USA. Притежава CIPS сертификат на National Association of REALTORS-USA, който го отличава като международен специалист в сферата на недвижимите имоти.
През 1993 година основава Форос – Национална Компания Недвижими Имоти и до днес е неин Управляващ директор. През 2009 година основава компанията GVA Sollers Solutions, специализирана в предоставяне на услуги, свързани с бизнес имоти, консултантска дейност, управление на портфейли от активи и др. От май 2013 година компанията осъществява своята дейност под бранда Sollers.
Добромир Ганев е член и заместник-председател на Управителния съвет на Националното сдружение „Недвижими имоти“ (НСНИ). Д
Добромир Ганев ще участва в дискусията "Успешни сделки с имоти", организирана от медийна група Инвестор БГ по повод 15-та годишнина на първия сайт в България за недвижими имоти www.imoti.net.
Колко години вече „отлежава“ проектозакона за брокерската дейност? Има ли надежди скоро отново да влезем във фаза на дискусия и да се стигне до регламентация на пазара?
Работата по настоящия проектозакон на Националното сдружение „Недвижими имоти“ (НСНИ) започна около 2008-2009 г. Цялата хронология на събитията - дискусии, кръгли маси, срещи с институции, е налична на сайта на сдружението. Беше свършена изключителна по обем работа от няколко ръководства на НСНИ. Водещи фигури, членове на организацията, дадоха и продължават да дават своя принос за по-доброто бъдеще на нашия бизнес.
Надяваме се, че ще има нова широка дискусия, не само вътре в бранша, но не искаме да натоварваме събитията излишно. Затова тръгваме по пътя на използване на съществуващата законова база, за да преценим по какъв начин можем да направим средата в бизнеса по-добра, както за потребителите, така и за професионалистите. А средата не е никак чиста по отношение използването на лоши практики.
Какви промени ще дискутирате с институциите?
Ще инициираме среща с Комисията за защита на потребителите (КЗП) и Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), за да разговаряме какви са възможностите да бъдат използвани Законът за защита на потребителите и Законът за защита на конкуренцията за конкретни проблеми в нашия бранш, както по отношение на защитата на потребителите, така и по отношение защитата на фирмите. Има лоши практики, които се използват от фирмите към фирмите, има лоши практики, които се използват от фирмите към потребителите, но има и лоши практики, които се използват от потребителите към фирмите. Чрез дискусии, контрол и използване на наличната нормативна база, тези пазарни взаимоотношения трябва да бъдат оптимимизирани.
И един пример: заблуждаващата реклама. Има текстове в Закона за защита на потребителите и в Закона за защита на конкуренцията, които дават възможност тази практика да се санкционира. Трябва да се види каква е процедурата, какъв трябва да е доказателственият материал, необходим на експертите от комисиите, за да може те да наложат съответните санкции.
Заблуждаващата реклама е една от най-често срещаните лоши практики в сферата на имотите. Става въпрос за обяви на имоти, в които характеристиките на имота са изопачени, съотношението с цената е прекрасно, но истината е съвсем друга. Считам, че тази лоша практика може много бързо да бъде поправена и преустановена с налагането на санкции на фирмите, които злоупотребяват. А и ние като сдружение можем да помогнем на институциите.