IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Клаус Ридерер: България е много привлекателно място

Инвеститорите в „Мега Мол“ в София биха заложили и на други проекти у нас, казва управляващият директор на Real 4 You пред Investor.bg

08:16 | 24.10.14 г. 20
Автор - снимка
Редактор
<p style="text-align: justify;">
	Клаус Ридерер. <em>Снимка: личен архив</em></p>

Клаус Ридерер. Снимка: личен архив

Real 4 You е частна австрийска инвестиционна компания. Основните й дейности са фокусирани в сектора на недвижимите имоти, като варират от придобиване на земя до отдаване под наем и управление на имотите. Компанията има над 140 успешни проекта в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) – търговски, офиси, жилищни и хотели.

Компанията отвори първия си мол в България през септември. Клаус Ридерер, основател, управляващ директор и акционер в Real 4 You, разказва пред Investor.bg защо компанията е инвестирала у нас, какви са бъдещите й планове и очаквания за пазара.


- Г-н Ридерер, отворихте „Мега Мол“ в столичния жилищен комплекс „Люлин“. Защо избрахте точно тази част на София?

- Това е лесен въпрос. „Люлин“ е голям район, от който се очаква молът да привлича клиенти. В района живеят около 150 до 200 хил. души, а в по-широк радиус наоколо са още повече - 300 до 350 хил. Същевременно до момента тук нямаше модерен търговски център. Става въпрос за потенциал на пазара. Инвестицията не би имала смисъл, ако вече има пет центъра в този район.

Решението ни обаче се определя също от факта, че успяхме да придобием този конкретен терен тук, който подхожда много добре на района. Никога не сме имали намерението да бъдем мол номер 1 в София, това е квартален мол. Ако станем мол номер 1 за хората в „Люлин“, значи сме постигнали успех.

- Очаквате ли да привличате клиенти и от други райони на столицата?

- Да, но основният ни фокус е да привлечем хората от „Люлин“. Ако молът е успешен, предполагам, че ще идват хора и от други райони на столицата. Метростанцията го прави много удобен. Ние сме отседнали в хотел в центъра, откъдето отнема около 7 минути да се стигне дотук.

- Каква е инвестицията в проекта и каква възвръщаемост очаквате?

- Инвестицията е 50 млн. евро. Периодът на очакваната възвръщаемост е от 15 до 20 години.

- Планирате ли да продадете мола на един по-късен етап?

- Това е труден въпрос. Като хора от бизнеса с недвижими имоти ние винаги гледаме на имотите като на дългосрочна инвестиция. Ако купим терен, опитваме да купим най-добрия възможен. Защото в такъв случай стоят отворени и двете възможности – може да го продадете, ако е успешен проект, а може и да го задържите, но трябва да е успешен в дългосрочен план.

Като предприемачи естествено ние винаги следим и ликвидността си. До момента сме продали около 50% от проектите си и все още притежаваме останалите 50%.

- Имате опит в различни пазарни сегменти и в различни страни в Централна и Източна Европа. Бихте ли направили сравнение между България и останалите страни в региона по отношение на привлекателност за инвеститорите, рискове и възвръщаемост?

- България е много привлекателно място. В много други държави като Унгария например хората напускат страната заради икономическата криза, политически или други причини. В България е точно обратното – българи от Германия например се връщат, защото виждат по-добри възможности за бъдещето си тук и това е важен фактор за всеки инвеститор. Това е много ясен знак за положително бъдеще.

След 2000 г., когато пазарите в ЦИЕ тръгнаха нагоре, имаше бум на всички пазари – беше едно и също в България, Румъния... Сега е малко по-различно – скоростта на развитие не е същата. България е някъде по средата, но е на много добър път. Това развитие се определя предимно от покупателната способност, която идва най-вече от страната, защото парите не са от чуждестранни банки, както беше някога.

- Значи бихте инвестирали и в други проекти тук?

- Да, имаме още един терен в България във второстепенен град. Той не е за мегамол, а по-скоро за търговски обект от типа биг бокс.

- Инвестирате в търговски площи – означава ли това, че виждате този пазарен сегмент като най-атрактивен в София? Бихте ли инвестирали и в други сегменти тук (жилищни площи, офиси, логистични обекти)?

-В момента сме фокусирани само върху търговския сегмент, но основният ни бизнес е с търговски и офис площи и може би логистични в бъдеще. Това обаче е решение, което предстои.

- Конкуренцията между търговските центрове в София расте – смятате ли, че е достигната точка на насищане? Ако не, кога очаквате да стане това?

- Труден въпрос. Той касае покупателната способност, разбира се, и както споменах, тук тя бавно се повишава. Това е въпрос на различни влияния и време. Ако погледнете пазара след 5 години, картината ще бъде напълно различна – в даден момент ще има много повече място за нови проекти, отколкото сега. За нас важното е, че това е първият проект в „Люлин”.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 05:24 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

11
rate up comment 3 rate down comment 3
MZ/X
преди 10 години
Мнението ми беше за сравнение между кварталните магазини и хипермаркетите и моловете! На пазарите е по евтино, но там повечето производители реално не плащат никакви данъци!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 5 rate down comment 3
data
преди 10 години
Има известен положителен ефект , но негативите са доста повече - реално вътрешния пазар на хранителни стоки е кажи речи затворен за малките производители . Реално се създаде олигополна ситуация на пазара
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 0 rate down comment 1
alexx
преди 10 години
Поне една топла връзка с метрото можеха да направят, но всички разходи са минимизирани. И кино няма. Предполагам, че за като за Люлин става.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 5 rate down comment 3
kalendar
преди 10 години
Така ли си ги спомняш времената:) Щото на мен ми се струва, че до ден днешен на пазарите е по-евтино, поне в София:) И изборът е по-голям и често са по-добри плодовете и зеленчуците:)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 9 rate down comment 4
MZ/X
преди 10 години
Преди да се появят чуждите вериги в България цените в магазините бяха много по високи, а конкуренцията беше много по малка! Потребителите при всички случи спечелиха от появата на различните вериги и молове!При производителите темата е малко по спорна, защото те са под много по голям натиск от преди.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 8 rate down comment 6
xkm
преди 10 години
Поредният " инвеститор " , който иска не да произвежда , а да паразитира , прибира и изнася ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 8 rate down comment 2
ДХДО
преди 10 години
Продавачките биват ли?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 15 rate down comment 1
Nikodim
преди 10 години
Понеже съм вегетариянец (почти), аз се интересувам от пресни плодове и зеленчуци. Намирам ги на Женския пазар, на пазара Красно село. Там общувам с продавачите ( и с продаваЧКите, разбира се) отърквам се в наша блгарска атмосфера. Това в моловете не мога да намеря - и вече не го търся там.Правете и вие така. Избирайте нашенското !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 12 rate down comment 1
kalendar
преди 10 години
В Люлин по официални данни живеят 280 000 човека, реално са около 350 000(мисля, третият или четвъртият по-големина град в България), в добавка наблизо са Света Тройца, Гевгелийски, Западен парк, Красна поляна, Илинден и Разсадника. 100% са над 500 000. Това, което той не е предвидил е вторият МОЛ, който се строи в Люлин. Да не коментираме, че сигурно половината "Мега" Мол е празен(не знам кое му е мегата, щото е един от най-малките). От друга страна-да, ще си избият парите. Щото все пак са на голям пазар(както казах-около 500 000 души).
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 17 rate down comment 18
cokrat1
преди 10 години
Глупав коментар от глупав човек. Никой не те кара насила да пазаруваш в Лидл, Карфур и т.н...бе ***.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още