IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Клаус Ридерер: България е много привлекателно място

Инвеститорите в „Мега Мол“ в София биха заложили и на други проекти у нас, казва управляващият директор на Real 4 You пред Investor.bg

08:16 | 24.10.14 г. 20
Автор - снимка
Редактор
<p style="text-align: justify;">
	Клаус Ридерер. <em>Снимка: личен архив</em></p>

Клаус Ридерер. Снимка: личен архив

Real 4 You е частна австрийска инвестиционна компания. Основните й дейности са фокусирани в сектора на недвижимите имоти, като варират от придобиване на земя до отдаване под наем и управление на имотите. Компанията има над 140 успешни проекта в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) – търговски, офиси, жилищни и хотели.

Компанията отвори първия си мол в България през септември. Клаус Ридерер, основател, управляващ директор и акционер в Real 4 You, разказва пред Investor.bg защо компанията е инвестирала у нас, какви са бъдещите й планове и очаквания за пазара.


- Г-н Ридерер, отворихте „Мега Мол“ в столичния жилищен комплекс „Люлин“. Защо избрахте точно тази част на София?

- Това е лесен въпрос. „Люлин“ е голям район, от който се очаква молът да привлича клиенти. В района живеят около 150 до 200 хил. души, а в по-широк радиус наоколо са още повече - 300 до 350 хил. Същевременно до момента тук нямаше модерен търговски център. Става въпрос за потенциал на пазара. Инвестицията не би имала смисъл, ако вече има пет центъра в този район.

Решението ни обаче се определя също от факта, че успяхме да придобием този конкретен терен тук, който подхожда много добре на района. Никога не сме имали намерението да бъдем мол номер 1 в София, това е квартален мол. Ако станем мол номер 1 за хората в „Люлин“, значи сме постигнали успех.

- Очаквате ли да привличате клиенти и от други райони на столицата?

- Да, но основният ни фокус е да привлечем хората от „Люлин“. Ако молът е успешен, предполагам, че ще идват хора и от други райони на столицата. Метростанцията го прави много удобен. Ние сме отседнали в хотел в центъра, откъдето отнема около 7 минути да се стигне дотук.

- Каква е инвестицията в проекта и каква възвръщаемост очаквате?

- Инвестицията е 50 млн. евро. Периодът на очакваната възвръщаемост е от 15 до 20 години.

- Планирате ли да продадете мола на един по-късен етап?

- Това е труден въпрос. Като хора от бизнеса с недвижими имоти ние винаги гледаме на имотите като на дългосрочна инвестиция. Ако купим терен, опитваме да купим най-добрия възможен. Защото в такъв случай стоят отворени и двете възможности – може да го продадете, ако е успешен проект, а може и да го задържите, но трябва да е успешен в дългосрочен план.

Като предприемачи естествено ние винаги следим и ликвидността си. До момента сме продали около 50% от проектите си и все още притежаваме останалите 50%.

- Имате опит в различни пазарни сегменти и в различни страни в Централна и Източна Европа. Бихте ли направили сравнение между България и останалите страни в региона по отношение на привлекателност за инвеститорите, рискове и възвръщаемост?

- България е много привлекателно място. В много други държави като Унгария например хората напускат страната заради икономическата криза, политически или други причини. В България е точно обратното – българи от Германия например се връщат, защото виждат по-добри възможности за бъдещето си тук и това е важен фактор за всеки инвеститор. Това е много ясен знак за положително бъдеще.

След 2000 г., когато пазарите в ЦИЕ тръгнаха нагоре, имаше бум на всички пазари – беше едно и също в България, Румъния... Сега е малко по-различно – скоростта на развитие не е същата. България е някъде по средата, но е на много добър път. Това развитие се определя предимно от покупателната способност, която идва най-вече от страната, защото парите не са от чуждестранни банки, както беше някога.

- Значи бихте инвестирали и в други проекти тук?

- Да, имаме още един терен в България във второстепенен град. Той не е за мегамол, а по-скоро за търговски обект от типа биг бокс.

- Инвестирате в търговски площи – означава ли това, че виждате този пазарен сегмент като най-атрактивен в София? Бихте ли инвестирали и в други сегменти тук (жилищни площи, офиси, логистични обекти)?

-В момента сме фокусирани само върху търговския сегмент, но основният ни бизнес е с търговски и офис площи и може би логистични в бъдеще. Това обаче е решение, което предстои.

- Конкуренцията между търговските центрове в София расте – смятате ли, че е достигната точка на насищане? Ако не, кога очаквате да стане това?

- Труден въпрос. Той касае покупателната способност, разбира се, и както споменах, тук тя бавно се повишава. Това е въпрос на различни влияния и време. Ако погледнете пазара след 5 години, картината ще бъде напълно различна – в даден момент ще има много повече място за нови проекти, отколкото сега. За нас важното е, че това е първият проект в „Люлин”.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 05:24 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

21
rate up comment 1 rate down comment 0
Сините камъни
преди 9 години
Някой иска да каже, че моловете плащат данъци?Интересно, колко?Някой да подаде информация!Я, Инвестор и без това са нещо скучни в последно време, я кажете, каква е далаверата на държавата от моловете?Може и да конкретизирате. По години да речем.Или пък веригите Пикадили, какви данъци плащат?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
20
rate up comment 2 rate down comment 3
kalendar
преди 10 години
и това категорично не е вярно. Кооперациите в България си имат доста, ама доста дълбоки исторически корени. На практика първото тук частично комасиране(примерно) е 20те години на 20ти век. На принципа на кооперациите.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
19
rate up comment 2 rate down comment 4
kalendar
преди 10 години
разбира ти главата от кооперации, колкото и от всичко друго...И трябва да си много арогантен да казваш, че супермаркетите не взимат с огромна отстъпка продуктите от производителите
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
18
rate up comment 2 rate down comment 0
MZ/X
преди 10 години
Аз точно затова казвам, че е въпрос на манталитет, а не на регулация!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17
rate up comment 2 rate down comment 0
data
преди 10 години
сдружаването (кооперирането) е характерно за северните страни . На юг кооперативите не са много популярни :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 1 rate down comment 1
MZ/X
преди 10 години
Идеята ми беше, че кварталните магазини са задължени да плащат много повече данъци от земеделските производители продаващи на пазара! Това колко плат е друг въпрос, но дори и с много лъжене на данъци кварталните магази са по скъпи от хипермаркетите!Кооперацията е по скоро въпрос на манталитет, а не на законодателство. И при сегашното законодателство би могло да има идеални кооперации, ако българските бизнесмени бяха на такова ниво, че да могат да се кооперират!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 2 rate down comment 0
data
преди 10 години
истината е във "фермерските" пазари и не случайно там законодателството е ужасно рестриктивно под благия рефрен че така се защитавал клиента от некачествена продукция
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 2 rate down comment 0
kalendar
преди 10 години
Т.е. излиза, че в кварталните магазини плащат изрядно всички данъци?А на запад тоя проблем е решен по друг начин-големите магазини имат минимални задължителни квоти каква част от продукцията да е от местни производители. А кооперативите(на които по принцип аз съм голям фен) в България са заврени в 9та глуха, според законодателството.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 1 rate down comment 0
data
преди 10 години
на вънка , на вътре - няма универсално решение , при положение че в тая страна кооперирането явно НЕ РАБОТИ не трябва да се насажда друг модел и да се обричат цели сектори на загиване .
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 3 rate down comment 1
MZ/X
преди 10 години
За производителите и аз казах, че темата е по спорна, но на запад този проблем е решен, като малките производители се обединяват в кооперативи и преговарят като големи с веригите!Веригите по принцип нямат интерес да затварят пазара пред малките, защото това намалява конкуренцията сред доставчиците.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още