За ситуацията на пазара на бизнес имоти в България разговаряме с Олга Стоичкова - търговски мениджър в Tishman International.
Г-жо Стоичкова, каква е моментната картина на пазара на бизнес имоти в България на фона на икономическата криза и политическата ситуация?
Ако говорим за наемния пазар, той е стабилен, има равновесие между търсене и предлагане, но заради икономическата и политическата ситуация развитието му е потиснато. Ако това не се беше случило в тази година, може би щяхме да отбележим доста по-големи ръстове, отколкото съобщават консултантските агенции в момента.
За какви ръстове говорим?
Според някои от консултантите броят на сключените сделки до момента превишава този за 2012 г. и е значително по-голям спрямо 2011 г., а четвъртото тримесечие е традиционно силно в сектора на наемите.
Как очаквате да се развива пазарът в краткосрочен и средносрочен план?
Очаквам положително развитие. В сферата на бизнес имотите, в сегмента на качествените офис, търговски и индустриални площи не се наблюдава тази негативна тенденция на висока незаетост и ниски наемни нива.
На пазара на офис площи конкретно се наблюдава свръхпредлагане, а същевременно качествените офиси не достигат заради силно концентрираното в този сегмент търсене и експерти предупреждават за вакуум заради липсата на ново строителство. Какво може да се направи, така че по-нискокачествените сгради също да станат конкурентни на пазара?
Не е въпрос на локация. Тези сгради са встрани от предлагането, тъй като са некачествено строени и не предлагат удобствата, които предлагат съвременните офис площи и които се търсят от наемателите. Това обаче е едно проявление на развитието на пазара – в началото на бума се получи свръхстроителство.
Знаем, че количеството и качеството са винаги в диаметрална зависимост и така многото на брой и набързо построени сгради се оказаха с ниско качество. Единственото, което може да се направи, е да се преценят възможностите за капиталови инвестиции и реорганизация на тези сгради.
Впоследствие пазарът отся качествените инвеститори, които имат не само финансова подкрепа, но и опит на пазара. Те допринесоха с качествените проекти на пазара. Оттам идва дисбалансът.